MITT ÅR 2013

Nu så här på nya årets första dag är det åter dags att summera mitt föregående år.
År 2013 har inte varit lika händelserikt som år 2012 då år 2012 innehöll flera Englandsresor, tre bröllop och möhippor, Stockholms-weekend, Scandinavian Cake Show och flytt både med Tårtdecor och hemma. Summeringen av mitt år 2012 hittar ni här!
 
2011 summerade jag i fyra delar om det är någon som är intresserad av tillbakablickar ;)
Del 1. Del 2. Del 3. Del 4.
År 2011 var ju fullt av flytt, C-uppsats, examen, bröllopsplanering, bröllop och bröllopsresa!
 
Men nu var det inte 2011 eller 2012 det skulle handla om utan nu är år 2013 till ända och vad har då hänt i mitt liv år 2013? Ja det största är utan tvekan att vi väntar barn!
 
Året började som vanligt med födelsedagskalas för Simon som fyller år 2 januari.
Vintern och våren innehöll en hel del planerande inför vår resa till Livorno i Italien med ungdomarna. Planerande som också förenades med trevliga saker som kräftskiva.
Vi stod i cafét på Second Hand vid ett flertal gånger för att samla in pengar till Livorno-resan.
Alla Hjärtans Dag blev jag överraskad av Simon när jag kom hem från jobbet! <3
Över påsk åkte vi så till Livorno i Italien med vårt härliga ungdomsgäng där vi fick träffa många andra härliga ungdomar! Det var på många sätt en helt fantastisk resa!
Under våren började Pingst Ledarutveckling och 20 april åkte vi till Värnamo för att gå på den första utbildningsdagen. Det var en solig och fin dag.
Älskade vänner!! 
Våren innehöll också många Melodifestivalkvällar på Marstrand med härliga vänner!
I mars fick vi äntligen våra köksluckor utbytta och köket fick sig ett rejält lyft!
Klicka här för att se bilder före och efter.
Under våren spelade House of God, både på BARA VARA och på Valborgsmässoafton i Smyrnakyrkan.
Våren på BARA VARA innehöll mycket skoj och avslutades med en rejäl sommaravslutning: Pimp Your Ride!
Tänk att vi båda var gravida här men vi hade ännu inte berättat någonting! Eller jag var inte helt säker ännu, även om jag misstänkte det ganska starkt.
I maj fyllde jag 25 år.
12 juni fick vi det bekräftat. Det var som vi trodde, jag var gravid! :D
3+ betydde dessutom att det var mer än 5 veckor sedan jag blev gravid, så jag såg verkligen fram emot min inskrivning hos barnmorskan för att få veta när förlossningen var beräknad!
15 juni tog mitt äldsta kusinbarn studenten och jag gjorde en studenttårta.
Jag och Simon firade dessutom 7 år tillsammans denna dag!
Klicka här för att se fler bilder från tårtan.
Samma kväll åkte vi till Nyhemskonferensen och sov över där i husvagn med Miriam, Johnny och Rebecka. Denna helg berättade Miriam och Johnny för oss att de väntar barn i januari! Vi blev glatt överraskade! Så otroligt roligt att vi skall få barn nästan samtidigt! Men vi sa ingenting till dem just då eftersom vi ville vänta tills mitt första möte hos barnmorskan.
 
Midsommarafton firades med goa vänner hemma hos oss med klassisk midsommarmat, spel, jordgubbar, grillmontering och en ödesdiger grillning i mörkret där köttet hamnade på gräsmattan! ;p En riktigt bra dag med andra ord! ;D
Sommaren gick och vi spenderade många dagar vid havet och på Brattön.
I juli hade vi en heldag på Liseberg! Eftersom jag var gravid kunde/ville inte jag åka några större attraktioner utan jag hängde i kaninlandet med Josiah medan de andra sprang runt i parken och åkte allt. Det blev en väldigt rolig och bra dag!
I början av augusti åkte vi till Borås Djurpark.
10 augusti gifte sig Cathrine & Björn!
 Jag hade semester i 4 veckor denna sommar men Simon jobbade hela tiden så jag hade mycket tid för mig själv. Det var bara helgerna vi hade tillsammans då vi kunde hitta på saker. Därför fick jag passa på att göra annat.
Jag provade den fina bakmaskinen som jag fick i 25-års present för första gången och bakade bröd.
Jag umgicks mycket med vänner, var vid havet och åkte båt.
Det blev en hel del brädspelande denna sommar, ja hela hösten egentligen. Men det är ju så kul!
Det blev också en del besök hos Hanna och i huset där hon bor med många vänner. Tacokväll, spelkväll och bönekvällar!
  
13 augusti firade vi 2-årig bröllopsdag, men Simon jobbade hela dagen och innan han kom hem hade jag åkt på församlingsledningsmöte i Kungälv, så vi hann bara ses sista timman på kvällen. När jag kom hem från mötet möttes jag av rosor och choklad i hallen!<3
15 augusti var det så äntligen dags för rutinultraljud! Men det visade sig att 12 januari som vi först hade fått som beräknat förlossningsdatum var helt fel. Jag var tydligen en månad felberäknad! Jaha, så kan det tydligen vara. Vad det beror på vet vi fortfarande inte, men det spelar ingen roll. Beräknad förlossning blev istället 10 februari. Jag som trodde att jag var i vecka 19 var bara i vecka 15. När graviditetstestet visade positivt 12 juni var jag i vecka 6 men enligt de första beräkningarna hade jag då varit i vecka 10. Det förklarade en hel del! Att få veta att jag var en månad felberäknad förklarade mycket och det kändes skönt.
Vi fick ett nytt datum för ultraljud då barnmorskan inte kunde göra de mätningar som behövde göras eftersom bebisen var för liten. Men en liten bild på vår Mini-Ceder fick vi i alla fall med oss! Man ser allt så tydligt men huvudet är alltså bara 28 mm i diameter på denna bild, helt otroligt!
Jag har alltid tyckt det varit roligt att greja och komma i ordning hemma, men att vänta barn sätter igång ännu fler drömmar. Det blev flera besök på Mio och IKEA och mycket bläddrande i heminredningskataloger.
Vi åkte till nyöppnade Klädkällaren i Ale och där fick vi tro det eller ej syn på ett vitrinskåp som vi köpte!
Klicka här om du är intresserad av Klädkällaren och mina heminredningsdrömmar.
17 augusti var det 25-års kalas för Tove! Det blev en riktigt trevlig dag bland många goa vänner! 
28 augusti fyllde Ellinor 23 år!
I slutet av augusti åkte vi till släkten i småland där vi badade, tittade på kusinens nyinköpta hus och fiskade kräftor!
Under sensommaren fick Simon och jag oss var sitt besök på akuten.
Först var det Simon som i augusti vaknade en natt och hade jätteont i armen. Här kan ni läsa om den händelsen. Det visade sig till slut vara en arbetsskada och Simon blev sjukskriven. Under hösten fortsatte sjukskrivningarna pga jobbet och det är därför som Simon idag inte längre jobbar kvar där. Han fick ju sluta 17 december, vilket givetvis kändes väldigt jobbigt, men ändå skönt för Simons del att slippa de tunga lyften. Nu har han ett nytt jobb och är provanställd ett halvår.
I september var det min tur att åka till akuten och detta har jag inte berättat för er tidigare eftersom jag då inte hade berättat här i bloggen att vi väntar barn.
     Jag vaknade en morgon med väldiga smärtor i magen. När man är gravid för första gången är det väldigt svårt att veta vad som är normalt eller inte. Var det bara så det skulle kännas eller var det något annat? Efter flera samtal till specialförlossningen (det var en söndag så jag kunde inte ringa vanliga MVC) och sjukvårdsrådgivningen, där jag fick höra allt i från att det kunde vara sammandragningar som kan leda till missfall (!) till att det kunde vara blindtarmen, fick jag till slut rådet att åka till akuten. Vi åkte då till akuten på Östra Sjukhuset. Det blev en lång, seg dag med mycket väntan. De misstänkte blindtarmen men eftersom jag är gravid får jag inte röntgas. Därför försökte de hitta blindtarmen med hjälp av ultraljud. De hittade ingen blindtarm men däremot fick vi se vår bebis! :D Den sparkade och var väldigt livlig. Det var det enda som var bra med den dagen.
     Slutsatsen blev att det var nog "ingenting" eftersom de inte kunde hitta någon blindtarm och om de inte ens kunde hitta blindtarmen borde den inte vara svullen. Så det var bara för oss att åka hem igen. Smärtorna avtog och sedan dess har jag inte känt så igen. För att få en förklaring på det hela får jag anta att det bara var bebisen som kom åt någon nerv som klämdes och som gjorde att det gjorde så ont.  
     Det roliga var att bara två dagar senare skulle jag tillbaka till Östra för ultraljud. Det blev alltså mitt tredje ultraljud totalt! :) Denna gång var bebisen större så barnmorskan kunde se allt hon behövde se och allt såg bra ut. Nu var huvudet 44 mm i diameter och låret från höft till knä var 29 mm långt. Fortfarande så ofattbart litet! Barnmorskan räknade till 10 fingrar och 10 tår. Hon såg linjen mellan de två hjärnhalvorna och gick igenom ögon, näsa och mun. Hjärtat slog fint. Inget hål i väggarna mellan förmak och kammare. Magsäcken var fylld med fostervatten vilket innebär att bebisen kan svälja. Urinblåsan var fylld med urin vilket innebär att njurarna fungerar. Jag bara låg där och var helt förbluffad över allt hon kunde se och mäta på denna lilla varelse! 
Beräknad förlossning fastställdes åter igen till 10 februari.
Under september och oktober sen målade vi om och tapetserade om i vårt sovrum och i det som ska bli barnrum. Vi fick god hjälp av både Simons familj och av Skogströms så allt gick smidigt och snabbt på ett antal helger!
Jag och Simon köpte dubbelsäng, nya sängbord och huvudgavel. Hela sovrummet fick sig verkligen ett lyft och vi är så nöjda med resultatet!
Klicka här för att se mer av sovrummet.
Under hösten hände dock några jobbiga händelser.
6 oktober upptäckte vi att vi haft inbrott i vårt källarförråd! :( Vi blev bl.a. bestulna på våra vinterjackor, påskpynt, en elektrisk luftmadrasspump och så alla juldukar och julgardiner som vi köpte nya till lägenheten förra året. Det var riktigt surt! Vi skulle ändå till Ullared helgen efter men det var inte julgardiner som jag i första hand hade tänkt köpa då...  
första advent gick vår bil sönder! :( Det var en del i kopplingssatsen som gått av eller något sådant där så allt behövde bytas. Ni som följer min blogg har ju följt storyn sen dess så jag behöver inte dra den igen... Men surt är det!
Tre dagar efter att vi fått tillbaka bilen gick den sönder IGEN! Det löste sig visserligen snabbt under dagen för det var samma fel igen så det var inget extra vi behövde betala för, men ändå irriterande!
Nog med tråkigheter!
9 november var vi på Göteborgs Choklad- och Karamellfabrik med ungdomsrådet. En riktigt mysig och rolig dag!
15 november var vi på Nickelbacks konsert i Scandinavium
Under hösten har magen växt från det här:
Till det här:
Sen blev det jul med julbak, luciamys och allt vad det innebar!
 
Nu har vi gått in i år 2014 och det här året kommer utan tvekan bli det mest minnesvärda året i mitt liv hittills. Om bara någon månad kommer våra liv förändras för alltid! Snart är vår efterlängtade Mini-Ceder här och det skall bli så spännande att få uppleva hur det är att vara förälder! Hoppas ni hänger med! :) 


Kommentarer
Margareta Johannesson

GOTT NYTT 2014. Klart jag hänger med, det är så härligt att få följa dig, Simon och Mini-Ceder. Jag längtar nu också efter att få se det lilla underverket. Det är helt fantastiskt stort att bli mamma och pappa. Så roligt att läsa att Simon fått nytt jobb - måste vara en lättnad även om det är tidsbegränsat. Håller tummarna för att han kommer få det bra på jobbet och att det blir en fortsättning på det om han själv önskar det. Bengt och jag har firat in det nya året i all stillhet. Vi inväntar nästa omgång av barn och barnbarn från Stockholm för att fira sen jul med dem. Tomten lämnade en hel del paket som skall delas ut till två förväntansfulla tjejer (Sofia 5år och Emma 2år).
Min lilla gumma, var nu riktigt rädd om dig och njut och vila så mycket du kan den sista tiden. Snart är du MAMMA och det är ett dygnet-runt-jobb, men helt fantastiskt.
Massor av kramar och tankar från Margareta

Svar: Hej Margareta och god fortsättning! Tack! Ja nu är det nära, men ändå känns det så overkligt! Det går inte att föreställa sig hur det kommer bli, men jag längtar! Jag ska försöka vila så gott jag kan. Vad mysigt det låter, kan tänka mig att de är förväntansfulla och rejält nyfikna på vad som finns i paketen! ;) Hoppas tomten hade några fina klappar även till dig! :) Ta hand om dig! Kramar
Emelie Ceder

2014-01-01 @ 23:08:57


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0