TACK 2014

Nu har det redan gått 10 dagar in på det nya året och jag har inte hunnit summera år 2014. Men det har varit ett otroligt händelserikt år. Ett av de största och mest fantastiska år i mitt liv. Blir alldeles varm i hjärtat när jag tittar på alla härliga bilder från året som gått, alla roliga stunder som vi fått dela med vänner och familj! Jag är så tacksam!
 
Mina vardag år 2014 har varit fylld av olika saker varje dag och jag kan inte dela med mig av allt, men här kommer en summering av de största och/eller mest betydelsefulla stunder. De händelser jag har kort på.  
 
 
JANUARI
I januari hängde jag med mina gamla vänner från högstadiet och så hade vi baby shower för mig. Ellinor tog sin sjuksköterskeexamen och så var vi på gravidfotografering (i vecka 39). 
 
 
FEBRUARI
Februari började med Scandinavian Cake Show och sen var det äntligen dags! Elias föddes 13 februari, 3 dagar efter beräknad förlossning, och våra liv blev föralltid förändrade! Jag hade en jättebra förlossning och allt gick bra. Det var en väldigt häftig upplevelse jag kommer bära med mig länge!<3 Resten av månaden spenderades hemma med många besök av nära och kära men också dagar då det bara var vi tre själva hemma. Vår nya lilla familj!
 
MARS
I mars fortsatte besöken hemma hos oss och vi var ute på Marstrand och hälsade på hos Lewi för första gången. Det blev många "första gången". Vi var på gudstjänst med Elias för första gången och så besökte jag och Elias mitt jobb. Vi tittade på melodifestivalfinalen hemma hos oss, vi åkte spårvagn för första gången och vi var med på 18+ (vår bönegrupp som vi har varannan onsdag) för första gången. Vi fick besök från småland två gånger och så var vi ute och åt för första gången när vi gjorde ett besök på Klädkällaren tillsammans med min familj, min moster, kusin och kusinbarn från småland. Elias blev 1 månad och vi fick gå upp en klädstorlek och jag insåg att det kommer vara precis så som alla säger: Tiden kommer gå så fort...!
 
 
 
 
 
APRIL
April innehöll ännu mer umgänge med vänner, både hemma hos oss och hos andra. Det blev många turer till Nordstan med en tålmodig bebis för att leta kläder inför barnvälsignelsen och så firade vi påsk i småland vilket blev Elias första längre biltur! Valborgsmässoafton firades med cortegen vid Chalmers och sedan grill och spel med vänner hemma hos Elias farmor och farfar.
 
MAJ
I maj gick vi på babysim vilket resulterade i många trötta stunder efter simmet. Jag och Elias gick en långpromenad runt Svarte Mosse, vi var på kalas för Elias farfar och så hade vi 18+ hemma hos oss. Min första Mors Dag firades först med gudstjänst, där ungdomarna hade ordnat med värsta kakbuffén till fika utomhus, och sedan tårta hemma hos mina föräldrar! Vi byggde ihop Elias spjälsäng och från och med då började han sova i eget rum. Jag fyllde 26 år och Elias fick en matstol. Vi hade även årets första dag vid havet med middag på Brattön och sedan BARA VARA med ungdomarna på kvällen!
 
JUNI
Juni bjöd på fler dagar vid havet, grill och settlers. Vi firade faster Louisa som fyllde år och var på 5 studentmottagningar på en och samma dag (totalt 9 st under hela juni). Elias började ta sig fram mer och mer och låg nu inte längre kvar där man lämnade honom. Jag och Simon firade 8 år tillsammans och så var vi i småland på mitt kusinbarns student. Vi väntade på att lilla t skulle födas (som till slut föddes strax efter midsommarhelgen). Midsommar firade vi på Marstrand med Lewi, Miriam och Johnny!
 
JULI
Juli var en väldigt fullspäckad månad! Det märkte jag inte då, men nu när jag valt ut foton har jag insett hur otroligt mycket vi gjorde under juli månad! Det var den månaden som vi hittade på som mest men det var också den månaden Simon jobbade flest timmar...! Det kände vi i och för sig av, stor del av tiden var det bara jag och Elias och det kändes lite ledsamt att vi fick så lite tid tillsammans hela familjen Elias första sommar. Jag och Elias gjorde det mesta tillsammans. Men vi hade det bra och det var inte så mycket att göra något åt.
 
Juli var en otroligt varm månad så vi spenderade mycket tid vid havet och sov över flera nätter på Brattön. Vi umgicks mycket med våra vänner och njöt av sommaren! Denna månad fick vi träffa fyra bebisar för första gången! Det var Theodor som föddes i slutet av maj, lilla A som föddes i slutet av juni och lille t som föddes dagen efter lilla A! :) Vi var på picknick i Slottsskogen där vi fick träffa gamla klasskompisar och deras lilla tös som föddes i april. Direkt efter picknicken åkte vi på kalas för Tove och åt supergott grillat! Juli bjöd även på ytterligare en grillfest med supergod mat och härligt umgänge. Vi bytte till sittdel på vagnen, Elias blev fotograferad utomhus, hade besök av kusin med familj från småland och spenderade många varma dagar på Rörtången. Denna månad fick vi träffa Zandra och hennes man som kom på besök från Nya Zeeland! Vi var på promenad med Lisa och spelade settlers. Sist men inte minst hade vi en heldag på Liseberg ett stort gäng, det var jättekul! Jag njöt i fulla drag som fick åka attraktioner denna sommar, förra sommaren var jag ju gravid och var då istället barnvakt. Denna sommar var det Maddes tur att vara barnvakt! ;) Juli var en helt fantastisk sommarmånad och det var underbart att få vara föräldraledig när vädret var så bra!!  
 
AUGUSTI
Augusti började med att vi sov på Brattön och åkte direkt från Brattön ner till Mölnlycke för att gå på barndop. Elias första besök i svenska kyrkan. Vi hade flera härliga dagar på Marstrand denna månad. Jag, Miriam och Lena umgicks en dag med våra tre små pojkar. Jag, Elias, Lisa, Ellinor och William hade en skön dag med lunch, bad, fika och promenad upp till utsiktsplatserna på Koön. Sist men inte minst fick vi besök av italienarna som vi hälsade på i Livorno våren 2013. De kom ut till Marstrand där vi hade ett härligt möte tillsammans. Augusti innehöll även en tripp till Ullared med Elias farmor och fastrar, inflyttningsfest, kalas för moster Ellinor, släktträff på Brattön och ännu mer umgänge med härliga vänner! Jag köpte ny mobil, Elias blev ett halvår och började sitta bättre utan stöd och jag och Simon firade 3-årig bröllopsdag med att för första gången sedan Elias föddes vara barnfria (vi gick på restaurang och bio)! Härlig och innehållsrik månad! 
 
SEPTEMBER 
Denna månad började med att vi var på Adelövs marknad i småland. Vi fiskade kräftor och umgicks med släkten. Jag och Elias hälsade på Linda på Öckerö där hon jobbar. Vi var i Slottsskogen och tittade på djuren tillsammans med Johan och hans söta lilla hund. Vi umgicks med Emma och lille t, vi busade med Lewi och vi hade flera mysiga stunder hemma med bus i sängen. Vi var på Familjecentralen och lyssnade till NTF som informerade om bilbarnstolar och vi var på 18+ som vanligt med våra goa vänner. Elias lärde sig att krypa ordentligt, vi började måla om vårt soffbord och jag fick äntligen efter 6 månader börja äta all komjölksprotein igen!! Jag och Simon var iväg utan Elias två gånger denna månad. Först var vi ute och åt på Pinchos tillsammans med Lilleds, Haglunds och Wilhelmssons och två veckor senare var vi på massage på Anemonens Spa som vi fick i bröllopspresent för 3 år sedan! Månaden innehöll även församlingsdag, tjejmiddag och årets sista föräldraträff på Familjecentralen Fyren i Ytterby. Jag började jobba en dag i veckan.
 
OKTOBER
I oktober var vi på kalas för Elias farbror och faster. William hade fångat hummer som vi fick koka och äta tillsammans med min moster som var på besök. Vi började gå mer aktivit på Öppna Förskolan i Pingst Kungälv och vi var ute på höstpromenad med Therese. Det blev kyligare utomhus så det var dags att ta fram åkpåsen och så var jag på halloweenfest med mina härligt galna vänner. Jag och Simon var ute och letade bilbarnstol och i slutet av månaden var vi på NTF i Göteborg där man kunde få prova olika bilbarnstolar i sin egna bil. Vi bestämde oss till slut för en Axkid Minikid. Vi hade babyshower för Hanna, gick härlig promenad med Miriam och Lewi i Kungälv och fick äntligen målat klart vårt soffbord! Jag och Elias var på IKEA och köpte lite lådstopp och eluttagsskydd och så var vi på BARA VARA där vi hade temat kanelbullar eftersom det var dagen innan kanelbullens dag. Jag var på tjejkväll, vi var på fler kalas, Elias blev fotograferad på Öppna Förskolan i Ytterby och så umgick vi ännu mer med våra vänner och spelade ännu mera settlers. Månaden avslutades med Vikingamarknad i Kungälv. 
 
NOVEMBER
I november kom bilbarnstolen vi beställt. På kladdkakans dag hade vi en riktigt mysig kväll hemma hos oss med Haglunds. Elias började resa sig mer och mer mot allting och förflytta sig utmed möblerna. I slutet av oktober startade min vän Miriam och hennes svärmor en Öppen Förskola på Marstrand. Jag och Elias var där första gången i början av november. Jag var med och visade lite när min vän gjorde en tårta till sin dotters barnvälsignelse. Vi hade 18+ hemma hos oss, jag fotade Elias i pepparkaksdräkt inför julkorten och så var jag och Elias på Öppna Förskolan i Kungälv. Vi firade Simons första Fars Dag med middag på Stenungsbaden tillsammans med Simons familj och så var vi nere i Lund på kalas för Simons farmor. Vi hade babyshower för Madde och gravidmagarna växte både på Madde och på Hanna! Den 18 november kom så lilla Jemima äntligen till världen! I slutet av november var vi på avslutning av Pingst Ledarutveckling i Smyrnakyrkan och så blev det första advent!
 
DECEMBER
December blev en mysig månad full av julavslutningar, lussefika och julemys. Vi firade Hanna och Madde som fyllde år, vi myste med Jemima och lekte med Lewi. Jag jobbade fortfarande en dag i veckan på Tårtdecor och i butiken blev det julfint med julprodukter och handmodellerade marsipanjulgrisar. Jag och Elias julbakade två dagar i rad hos mina föräldrar där vi sov över en natt. Vi var på tre julavslutningar på en och samma vecka; Det var på Öppna Förskolan i Kungälv, Öppna förskolan i Marstrand och BARA VARA. Vi var och bowlade med församlingsledningen. Vi hade mysig lussefika hemma hos oss i tre omgångar med olika fina vänner och vi hade julfest i kyrkan! Det blev andra, tredje och fjärde advent och till slut blev det så julafton! Elias första jul! Vi firade tre dagar i rad och sov två nätter hos Simons föräldrar. Mellan jul och nyår hann vi med 25-års kalas på Marstrand, Simon jobbade tre dagar och så hade jag och Simon några barnfria timmar i stan. År 2014 avslutades på bästa sätt tillsammans med våra fina vänner på Marstrand! 
 
 
Kort och gott ett helt fantastiskt år! :)
 
 
Elias har växt och utvecklats från en nyfödd liten bebis till en social, busig kille och jag har tagit kort på honom månad för månad. 
 
1 och 2 månader gammal
3 och 4 månader gammal
5 och 6 månader gammal
7 och 8 månader gammal
9 och 10 månader gammal
 
Snart är Elias redan 11 månader och jag börjar jobba heltid igen om 9 dagar. Då är det Simons tur att få vara föräldraledig. Det kommer bli en omställning för mig. Sen får vi se vad år 2015 har att bjuda på! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0