Elias 1 månad!

 Elias Simon Johan Ceder 2014-02-13
 
Idag blir Elias 1 månad gammal! Kan knappt fatta det! För exakt 4 veckor sedan fick jag den här guldklimpen lagd på mitt bröst. Det var en obeskrivlig känsla som jag hoppas att jag aldrig glömmer!
Dagen till ära har han gett mig en av de bästa nätterna hittills! Jag fick sova 4 timmar i sträck vilket inte hänt sedan han föddes! Han har dessutom för första gången fått på sig kläder i stl 56 (förutom overallen vi redan provat). Många plagg i stl 56 är fortfarande för stora men dessa passar minsann, tror att Newbie är lite små i storlekarna.
 
Mycket har hänt den här första månaden av Elias liv. Han fäster nu blicken och har börjat se t.ex. mobilen som hänger över skötbordet. Han ler då och då, även om jag tror att det mesta fortfarande är på reflex och inte medvetet. Han är väldigt stark och stadig i nacken och håller gärna upp huvudet när man håller honom upprätt. Han gillar inte att bli blöt eller att få blöjan bytt utan trivs bäst i någons famn. Men i babyskyddet och i barnvagnen trivs han bra och somnar oftast när vi åker bil eller är ute och går. Han äter väldigt mycket och ökar stabilt i vikt. Han sover bra i sin vagga på nätterna och vaknar 1-3 ggr. Men ibland har han svårt att somna om och då sover han bäst i min och Simons säng.
 
Igår fick jag äntligen skickat in blanketten om val av namn till Skatteverket, så snart är hans namn registrerade och officiella. Som ni ser heter han Elias Simon Johan.
*Elias var Simons förslag och det har vi valt bara för att det är fint. Nu i efterhand har det visat sig att min morbrors svärfar hette Elias och ett av mina kusinbarn heter Elias i andranamn, sammanträffande!
*Simon valde vi dels så klart efter hans pappa, men också för att både min morfar och min gammelfarfar hette Simon i andranamn.
*Johan valde vi för att det namnet har burits av flera släktingar. Min gammelfarfar hette det i förnamn. Min gammelfarfars svärfar hette det i andranamn. Min gammelfarfars svärfar var förlovad med Emilia Ceder (vilken från vi tog namnet Ceder) och hennes far hette också Johan i andranamn. Han hette dessutom Carl i förnamn och "min" Simon heter också Karl, fast med K. Emilias far hette alltså Carl Johan Ceder och jag har en kusin som heter Karl-Johan. Namnet Johan finns också på flera ställen i Simons släkt. Jag tycker det är roligt med alla dessa namn och att de får gå igen i yngre generationer.
 
 Galet vilken skillnad det blivit på bara 1 månad! Vår gullunge!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0