PARIS ♥ del 1

I helgen som gick var Simon och jag i Paris. Vi åkte dit för att fira vår bröllopsdag, i lördags var det hela 5 år sedan vi gifte oss! Vi började prata om det redan förra året att om vi hade möjlighet hade det varit så roligt att få komma iväg och hitta på något ordentligt nu när vi i år hade varit gifta i 5 år och varit tillsammans i 10 år. Så i slutet av maj bestämde vi oss och bokade en weekend i Paris. Perfekt att den 13/8 inföll på en helg i år :)

Vi är fantastiskt nöjda med vår resa! Paris är en väldigt fin stad. Vi hade bokat ett rum på The Oceania Paris i stadsdelen Versaille och även om man kan se mycket på hemsidan så vet man aldrig förrän man kommer dit hur rummet egentligen är. Vi har blivit besvikna förr, inte minst på vår bröllopsresa... Men detta rummet var helt perfekt och riktigt fräscht! Varje dag fick vi var sin flaska vatten till rummet och vi hade en kaffemaskin på rummet som vi kunde använda hur mycket vi ville. Hotellet hade pool och bastu och en fin utegård där vi kunde äta vår frukost. Så allt blev helt enligt våra förväntningar, om inte bättre!

På vägen ner flög vi direktflyg med AirFrance från Landvetter till Charles De Gaulle airport en bit nord-öst om Paris. Därifrån tog vi ett tåg in till Paris som tog ca 45 min. Sen bytte vi och åkte spårvagn sista biten till hållplatsen vid vårt hotell. Vi köpte var sin fler-dagars biljett som gällde för alla typer av kollektivtrafik i centrala Paris så vi har åkte både buss, metro och spårvagn i helgen. Biljetten gällde även "linbanan" uppe vid Sacré Coeur! Smidigt!
Vårt hotellrum. På sängen låg badrockarna och tofflorna och väntade på oss.
Utsikten från vårt rum. Nedanför fanns den lummiga innergården. Vet inte om det syns så bra men längst till vänster finns ett glastak och under det ligger poolen. Så när vi var där nere och badade på kvällen såg vi rakt upp i himlen!
Vi checkade in på vårt hotell vid 20.30 i fredags kväll. Då var vi rejält hungriga så vi gick bara ned längst närmaste gata och satte oss på en pizzeria. Men det var nog inte vilken pizzeria som helst, det var verkligen det godaste pizza jag ätit på länge! Sen hann vi tillbaka till hotellet och bada i poolen en sväng innan den stängde kl 22.45. En lugn och skön start på resan!

På lördags-morgonen gick vi ner till en fantastisk frukost-buffé! Även här blev vi positivit överraskade. Man vet ju aldrig hur utbudet är. Vi blev väldigt besvikna i Grekland. Men här fanns bröd, pålägg, tre sorters juicer, kaffe, kokt ägg, youghurt, grönsaker, frukt, bär, pannkakor, våfflor, lönnsirap, sylt, korv, bacon, äggröra mm mm! Supergott! Marmeladen och sylten serverades i små potionsburkar, det såg så gulligt ut.
När vi var mätta och goa gav vi oss så ut på vår sightseeing. Vi började med att bege oss till Eifeltornet. Det var en mäktig syn!
Vi ville egentligen gärna åka upp i tornet men hade fått flera varningar om att det kan vara väldigt mycket folk och flera timmars kö-tid. Vi försökte spana hur lång kö det kunde vara men det var svårt att få någon uppfattning. Men för att inte riskera att fastna i kö avstod vi från att åka upp. Tråkigt såklart, men det hade inte varit kul om det visade sig vara jättelång kö och vi pga det inte hade hunnit se allt annat som vi ville se. Vi tog en metro till Triumphbågen istället.
Sen gick vi ned längs Champs-Élysées hela vägen till Louvren och Notre-Dame. En promenad som tog flera timmar.
Vi stannade på vägen och köpte frozen youghurt. Det var välbehövligt i värmen. Vi hade 28 grader och strålande sol!
Pont Des Artes.
Ser ni tornen på Notre-Dame långt där borta?
Vi gick in i en park och genom ett tivoli innan vi kom fram till Louvren.
Det tivolit hade snott både Rainbow och FlumeRide från Liseberg...! :P
Det som överraskade mig mest med Louvren var att det ligger ett stort köpcentrum under marken där!! Jag hade hört att man kunde gå in gratis i "foajen" (pyramiden) till Louvren utan att gå in på själva museet där man behöver betala, så vi gick in. Men jag hade aldrig väntat mig att det skulle vara så stort där under! Helt otroligt! Hela den slottsliknande byggnaden runt "pyramiden" tillhör museet, och under hela torget framför museet ligger då detta köpcentrum. Vi tog en snabb lunch på McDonalds (vid det här laget var vi väldigt hungriga, kl var 14.30 och vi hade inte ätit sen frukost kl 8) och sen köpte vi kaffe/milkshake på Starbucks innan vi tog oss upp och ut i solen igen.
Så var vi till slut framme vid Notre-Dame
Vi gick dock inte in i Notre-Dame. Vi vände istället tillbaka och gick in i Sainte-Chapelle som låg i närheten. En fantastiskt fin kyrka med meter-höga väggar av målat glas föreställande olika bibelberättelser.
Efter detta tog vi oss tillbaka till hotellet och vilade lite, tog ett dopp i poolen och bytte om. Sedan begav vi oss in till centrum igen och satte oss på en restaurang på Champs Élysées. Där åt vi god mat och världens största skål med glass!
Sedan åkte vi till Eifeltornet igen. Vi hade hört att vi måste se Eifeltornet i mörker för det är så fint så det var lite målet med kvällen. Och ja, wow, vilken syn!!

Vi stod uppe på Place Du Trocadero och hade en fantastisk utsikt över Eifeltornet!
Vid midnatt körde ett ljusspel igång på Eifeltornet. Det glittrade vackert! Svårt att fånga på bild men här är i alla fall ett foto:
Trötta och nöjda åkte vi sedan till hotellet. Tyvärr fick vi oväntat byta metro då något "suspect" hände (vi vet inte vad) så alla ombads gå av metron. Men vi kollade upp en annan väg och tog oss hem till slut, även om det blev mycket senare än tänkt. Vi hade i alla fall en helt fantastisk bröllopsdag i Paris! Vi hade väldigt trötta fötter, men vi hade fått se massor!