Elias 15 mån

Idag blev Elias 15 mån gammal! Jag har inga dagsfärska bilder på Elias, tar tyvärr inte alls lika mycket kort på Elias nu som när han var mindre, men här är tre bilder jag tog för exakt 1 år sedan när Elias blev 3 mån gammal! Lite kul att jämföra. Det händer en hel del på 1 år kan man säga! 
För lite drygt en vecka sedan var Simon med Elias på BVC. Då vägde han 12,7 kg och var 83 cm lång. Haha jag skrev vid 14 månader att jag tippade på att han skulle väga runt 11 kg nu! Senaste månaderna har han inte växt i samma takt som tidigare men nu följde han tydligen sin kurva perfekt igen.
 
Elias är en väldigt livfull, sprallig och nyfiken kille. Han älskar att banka och kasta. Favoritfilmen är "Rio" (tecknad film om en blå fågel) och den kan han se om och om och om igen. Eller egentligen bara början av filmen, han tappar intresset efter ca 30 min. Men man kan säga att jag och Simon kan varenda replik i början av den filmen nu! ;P 
 
Elias älskar djur. Så fort en fågel flyger förbi utanför fönstret säger han "där". Elias har perfekt utstikt när han sitter i matstolen vid köksbordet och kan se när fåglarna flyger. Favoritböckerna är "Vem gömmer sig på bondgården/i trädgården" och en annan bok om djur. Han älskar också vatten. Att skvätta i handfatet när vi tvättar händerna är väldigt roande. Vårt skötbord är ju ett sådant som sitter på badkaret och ofta när vi lägger honom där pekar han ner mot badkaret och vill bada. Att vara utomhus är en annan grej han älskar. Så fort vi kommer till farmor/farfar och mormor/morfar som bor i hus vill han gå ut. Han vill titta på allt som rör sig och bara gå och gå i gräset. 
 
Elias har ca 12 tänder nu. Fyra framtänder uppe, fyra nere, och minst en kindtand på varje sida uppe och nere. Han tycker det är väldigt spännande att få försöka äta själv med skeden även om det blir ganska kladdigt ;) Flera gånger har han lyckats ta några skedar själv med mat. När han ätit färdigt och vi frågar "vad säger man då?" knäpper han ihop händerna och säger "tack!" Hihi! Han säger inte så många ord än, just nu är det mest "där", "oj", "mamma" och "mmm" (om maten), han använder många ljudeffekter, men det han börjat med nu den senaste veckan är "jaaaaaaa!" Om man frågar tex. "ska vi åka hem till pappa?" "Jaaaaa!" Vet egentligen inte om han fattar vad han säger och vad han svarar på eller om han bara härmar hur vi låter när vi låter uppmuntrande (jaaa, braa) men det är väldigt gulligt och roligt. 
 
För en vecka sedan började vi med att Elias bara skall sova en gång om dagen. Det kommer ju bli så i höst när Elias börjar förskola. En förskolechef jag pratade med sa att det är ingen stress, om han fortfarande sover två gänger när han börjar förskolan kommer han snart in i rutinerna ändå. Vår BVC-sköterska sa att vi kan börja testa i sommar om vi vill. Men så blev det bara att Simon bara la honom en gång en dag förra veckan och sen dess har vi gjort så. Han sover ett pass efter lunch då vilket gör att han är väldigt trött vid lunchen, men somnar mycket lättare på kvällen och sover till och med ännu längre på natten. Vi brukar alltid ge honom välling vid 19.30 och tidigare kunde det ta ända till kl 21 innan han somnade. Nu senaste veckan har han somnat senast 20.10. Oftast har han somnat direkt vid ca 19.40. På morgonen har han tidigare vaknat vid 06-07. Nu har han vaknat framåt 8 vissa dagar! Fast idag vaknade han 06.15 igen så vi får väl se vart detta leder.  
 
Det är det jag kan komma på om Elias just nu. Rätt upp och ned och ganska osammanhängande. Men nu har ni en liten uppfattning om vår lilla kille :) Får försöka fota honom ordentligt någon dag. Om inte annat vill jag ju själv ha som minne hur han växte med jämna mellanrum så det inte blir nu att vi bara fotar vid speciella tillfällen. Nej det får vi ändra på! 
 
Varje dag är ett äventyr men jag känner lite sorg i hjärtat när jag tänker på att jag inte träffar honom ordentligt varje dag. Det blir egentligen bara två dagar i veckan som vi verkligen kan umgås. De andra dagarna när jag kommer hem från jobbet kommer jag lagom till att han ska ta på sig pyjamas och sen är det bara välling och läggning som gäller. Eller så ska vi iväg på något annat. Men onsdagar slutar jag faktiskt tidigt så då har vi lite tid också. Idag när jag slutat hämtade jag Elias hos mina päron och vi fick några mysiga timmar tillsammans. Elias var så go och busig och blev så glad när han fick se mig! Vi åkte för att uträtta några ärenden och när jag höll honom i min famn var han helt till sig och gav mig flera stora, blöta pussar. Det är stunder man minns!<3 Ser fram emot i sommar när jag får chans att vara med honom varje dag, även om vi säkert kommer gå varandra på nerverna emellanåt också hehe ;)  


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0