Komjölksprotein -hur gick det sen?

Nu var det längesen jag uppdaterade er hur det går med Elias intolerans/allergi/överkänslighet (vad det nu är egentligen...?!).
I juli konstaterade vi ju att han var symptomfri och vid mötet jag hade med läkaren 30 juli sa hon att jag i slutet av september skulle få börja introducera mjölk igen (eller hon sa först vid Elias ettårsdag men jag stod på mig.... ja om ni vill kan ni läsa om det här). Jag fick en trestegslista av läkaren i hur jag skulle återinföra mjölken. Jag skulle börja med vissa produkter och vänta med andra. Jag skulle följa första steget i 2 veckor och sedan göra nya prover och se hur det gick innan vi gick vidare. Men nu när slutet av september närmade sig blev jag lite osäker och kom på en del frågor. Gällde listan både mig och Elias? Hur var det med produkter som "kan innehålla spår av mjölk"? Kunde vi börja äta sådana produkter på en gång? Och så vidare, och så vidare... Kände att jag ville prata med en dietist.    
 
I en veckas tid försökte jag få tag på dietisten. Tre olika nummer att ringa, jag lämnade meddelande och ändå tog det så lång tid. Till slut fick jag tag på henne och tur var väl det! Det visade sig att listan jag fått gällde bara Elias. Hon tyckte att jag kunde börja äta mjölkprodukter på en gång eftersom det ändå kommer vara så lite som går över i bröstmjölken! Så förra veckan fick jag börja med smör på mackan och i matlagning och i bakning, mjölkinnehållande pålägg (utom ost) samt mjölk i sås men då fick jag bara äta max 2 dl åt gången. Denna veckan fick jag börja äta ALLA MJÖLKPRODUKTER!!! Gissa om jag är lycklig?!!! :D
 
Känslan att få äta allt detta är näst intill obeskrivlig!!
Tänk vad man kan längta efter vanlig enkel hårdost! Bara att kunna få ta en enkel ostmacka! Efter mötet med NTF i måndags köpte jag mig sommarens första mjukglass! Äntligen!! Jag som älskar mjukglass! Känns inte som en riktig sommar om jag inte får äta någon mjukglass... Sen är väl kanske inte just McDonalds mjukglass den bästa av mjukglassar, men det var den som fanns i närheten just då. Och så chokladsåsen på det...! MUMS! 
 
Nästa vecka skall jag enligt dietisten ringa läkaren och säga att jag nu börjat äta mjölkprodukter så får vi se om hon tycker att vi skall ta nya prover på Elias först eller om jag kan börja introducera direkt till Elias. En annan spännande sak som dietisten sa var att hon brukar alltid säga till ammande kvinnor att de alltid kan äta produkter som "kan innehålla spår av mjölk" även om barnet verkar intolerant/allergiskt. Tänk om jag vetat det!!
 
Vad äter Elias nu då? Jo han äter framför allt puréer, frukt och gröt. Hans matvanor har inte ändrats nämnvärt sedan det jag skrev när han blev 7 mån. Det är väl egentligen mest hans gröt och välling som kommer förändras om proverna ser bra ut och jag kommer få börja introducera mjölk direkt till Elias. I dagsläget gör vi dem på Althéra så där behöver vi i så fall ge oss ut bland hyllorna i matbutikerna och spana in vad det finns för gröt och välling. Sådana produkter som är självklara för alla andra föräldrar.
 
Vi har valt att göra nästan all mat till Elias själva, vilket i längden borde bli det mest ekonomiska, men jag som tycker det är ganska tråkigt att laga mat är inte stormförtjust. Jag gör en sats med vad det nu kan vara för puré och fryser in i istärningslådor. Men puréerna har en tendens att ta slut hela tiden så jag får titt som tätt ställa mig och göra nya hehe ;) Jo men det är sant, jag tycker faktiskt det är tråkigt att laga mat! Jag bakar, tvättar och städar hellre än lagar mat. Men men det ska bara göras. Roligt är i alla fall att Elias tycker om maten och när man gör den själv får man ju stenkoll på vad det är i. Det är smidigt att ge burkmat ibland när vi är iväg. Nu när vi kommit på att vi skall ge burkar som är från 8 mån till Elias funkar det bättre, men annars föredrar han hemmagjord mat. Standard är potatispuré, morotspuré, majspuré, kycklingpuré, fiskpuré och köttfärspuré men han har också fått omelett, "snabbfisk i paket", köttfärsås och macka eller smörgåsrån med leverpastej eller mjölkfritt smör. 
Ja så ser det ut med matvanorna här hemma för tillfället. Nu hoppas vi och ber att Elias inte skall reagera på att jag börjat äta mjölk igen så att han får vara frisk och vi kan fortsätta äta allt vi önskar!!  


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0