Vecka 38

Så här ser jag ut idag vecka 37+0 för den som är nyfiken ;)
 Och för den som undrar hur en gravidmage ser ut utan kläder... ja så här ser min mage ut. 
Är väldigt glad att jag inte fått några bristningar eller så (än så länge i alla fall!)
Idag går jag in i v. 38 (37+0).
92,9 % av graviditeten har nu passerat. Jag är i graviditetsmånad 10 och i trimester 3.
Jag har 20 (!) dagar kvar till BF.
 
Bebisen: Barnets totala längd är nu ca 48 cm. Det väger ca 3 kg i början av veckan och ca 3,17 kg vid veckans slut. Graviditeten beräknas nu som fullgången. Barnet ökar snabbt i vikt. Alla inre organ är färdigbildade. Moderkakan är nu 20-25 cm i diameter, 3 cm tjock och väger drygt 0,5 kg. All näring till bebisen passerar via moderkakan.
     Får man värkar i denna vecka förhindrar man inte förlossningen från att komma igång. En normal graviditet varar 37-42 veckor. Ungefär 4 % av alla barn i Sverige föds före v.38 och lika många efter v.42. Hela 92 % föds inom den "normala" perioden. Det är bara barnet själv som bestämmer när det vill komma ut. Enligt barnläkaren och forskaren Hugo Lagercrantz är graviditetslängden programmerad i barnets arvsanlag. Det anlaget har bestämts efter vad som är normal graviditetslängd i mamman och pappans familj. Att barn vuxit till en viss storlek har ingen direkt betydelse.  
 
Jag: Alltså nu är det inte långt kvar! Jag funderar på det där med viktangivelsen som står ovan. Den måste verkligen vara ungefärlig för jag menar en del barn som föds helt normalt efter alla 40 veckor kan ju väga bara 2,9 kg. Min syster kom visserligen 1 vecka "för tidigt" (v.39) men hon vägde 3000 gr och var 49 cm lång. Själv kom jag i v.40 och vägde 3240 gr och var 51 cm lång. Jag tror att vår bebis är ganska lång med tanke på att jag som tjej är ganska lång (172 cm) och Simon är ca 193 cm.
     Var ju hos barnmorskan igår som kände på min mage. Mitt fundusmått (livmoderns längd) är nu 35 cm så det har ökat 1 cm sedan förra veckan. Bebis hjärta slog runt 140. Vad tror ni? Blir det en tjej eller en kille? De flesta vi pratar med tror att det blir en kille pga av att jag "bara" har fått en stor kula till mage och för att alla förstfödda i Simons släkt varit killar. Mini-Ceders hjärtljud har hela tiden legat mellan 135-140. Det ska tydligen också vara ett tecken på att det blir en pojk. Det sägs att om det är en tjej skall hjärtljuden oftast vara över 140. Men allt det där är ju bara spekulationer och man vet aldrig. Några få jag pratat med tror bestämt att det är en flicka. Det återstår att se! :)
     Jag fortsätter sova väldigt varierat. Vissa nätter sover jag oavbrutet hela natten. I natt vaknade jag redan strax innan kl 02 av att bebisen rörde sig så mycket! Kände då att jag var jättehungrig så jag fick gå upp och äta. Tur att jag hade sovmorgon i morse! Vissa hävdar att detta är kroppens sätt att förbereda sig på alla vaknätter efter förlossningen. Det är väl lika bra att komma in i det redan nu att jag inte kommer få sova så mycket sen. Samtidigt behöver kroppen mycket sömn och vila nu. Skönt att jag har möjlighet att vila på dagen nu då. Stod och diskade för hand idag och tog hand om lite tvätt, sen var jag helt slut i benen och var tvungen att sätta mig. Kommer nog aldrig vänja mig vid att kroppen tål så lite nu och blir trött så snabbt. Men det är bara att acceptera! Sen satte jag mig i soffan och tittade på "The Switch". Har sett den förut men den är ju lite mysig så jag ville se den igen :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0