Vecka 37

Bilder på magen från i söndags (v.35+5)
  
I tisdags gick jag in i v. 37 (36+0).
91,8 % av graviditeten har nu passerat. Jag är i graviditetsmånad 10 och i trimester 3.
Jag har idag 23 dagar kvar till BF.
 
Bebisen: Barnets totala längd är nu ca 47 cm. Det väger ca 2,79 kg i början av veckan och ca 2,97 kg vid veckans slut. De allra flesta barn fixerar sig under sista delen av graviditeten, inte ovanligt från v. 37. De flesta bebisar ligger med huvudet nedåt nu, men vissa kan ligga med rumpan nedåt och då brukar man försöka vända barnet. Barnet tränar sina lungor genom att dra in och ut fostervatten i dem. Lungorna är det sista av barnets organ som mognar.
 
Jag: Var hos barnmorskan i tisdags 14/1. Alla värden är fortfarande bra; mitt blodtryck, blodsocker och hb. Bebisens hjärtljud lät fint men denna gång hade min barnmorska svårare att avgöra om huvudet låg nedåt eller uppåt vilket kändes ganska jobbigt. De senaste veckorna har ju huvudet legat nedåt. Det skulle vara så typiskt om den vänt sig nu! Vill verkligen slippa åka in på vändning, det verkar inte så trevligt. Än mindre vill jag föda i sätesbjudning eller med kejsarsnitt. Skulle vara intressant att få vara med om en "vanlig" förlossning. Men jag får väl helt enkelt vara beredd på och öppen för allt, det är väl det bästa. Hon trodde hon kände huvudet nedåt och rumpan uppe vid mina revben men det var ändå svårt att avgöra för båda "ändarna" är så runda. Hon frågade var jag känner flest sparkar och då blev jag också osäker, jo men jag tror det är här uppevid. Jag ska dit på måndag igen så då får vi hålla tummarna! I tisdags började vi även skriva sammanfattning av min graviditet men vi ska fortsätta med det på måndag. Min plan är att skriva klart mitt förlossningsbrev imorgon så jag har det klart också.
     Oavsett hur den nu ligger så fortsätter den vara galet livlig i alla fall. Den rör sig mycket men det är väldigt trångt för den nu stackarn. Jag får starkare och starkare sammandragningar nu, livmodern förbereder sig. Framåt kvällen gör det ont i ryggen nedåt svanskotan och i bäckenet. Det hugger till rejält och jag behöver hela tiden varva mellan att sitta och stå.
     Det gör fortsatt ont i revbenen också men jag tycker mig se att magen börjat sjunka. Det ska bli så skönt att vara hemma nu så jag slipper köra bil varje dag! Nästa vecka har jag visserligen något planerat både måndag, onsdag och torsdag men jag är i alla fall ledig! Ska ta tag i att packa förlossningsväskan så det är klart, man vet ju aldrig när det sätter igång. Skriva om min graviditet, fylla i klart i vår bok om bröllopet och massa sådant som jag aldrig hinner. Kolla på film och bara ligga i soffan. Åh.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0