Sovrummet

Nu är det redan en månad sedan vi tapetserade om i vårt sovrum, hjälp vad tiden går! Det var ganska nytapetserat när vi flyttade in, men ni lär ju se själva på bilderna nedan varför vi ville tapetsera om...
 
FÖRE:
 
Vinrött kändes inte rätt i sovrummet. Det blev så mörkt och dystert. Vi ville ha något vitt och ljusare. Men eftersom vi ville tapetsera vitt behövde vi först måla rummet vitt för att inte den röda tapeten skulle lysa igenom. Här kan ni se bilder från när vi målade om.
Eftersom vi fått tapeterna och allt material gratis av vår hyresvärd (helt fantastiskt!) kunde vi inte välja helt fritt vilka tapeter vi ville. Vi fick tre böcker att välja ur. Ni som brukar följa min blogg har säkert hängt med genom besluten... Det var riktigt svårt att bestämma sig! Men till slut valde vi en vit fondvägg med svarta blommor och grenar på. Till de andra väggarna valde vi en helvit tapet med tunna, tunna silvriga sträck som går vågrätt över tapeten. Tapeterna kommer från BoråsTapeter.
 
När vi ändå var inne i tankarna på att tapetsera om i sovrummet gjorde vi slag i saken för 7 veckor sedan och beställde en dubbelsäng, huvudgavel samt två sängbord. Vår första dubbelsäng! Tidigare hade vi sovit i våra gamla enkelsängar som vi bara ställt bredvid varandra. Det var två 105 cm sängar vilket innebar att vi hade en 210 cm bred "dubbelsäng". Lite väl brett om ni frågar mig. Vi fick inte längre plats med var sitt sängbord efter att vi vänt upp sängarna mot den vägg där vi ville ha dem (när vi flyttade in i lägenheten för 1 år sedan möblerade vi på ett annat sätt). Nu får vi plats och vi har en hel bäddmadrass så vi slipper en tråkig skarv. Vi är jättenöjda!
 
Jag var först rädd att vi skulle behöva stå ut med de vita luckorna ni kan se på en av väggarna ovan (det är två sådana luckor men den ena är bakom sängen) eftersom det var på just den väggen vi ville sätta fondväggen. Vet inte vad de luckorna fyller för funktion... Bakom dem går vattenledningar och andra rör. Men vi lyckades mönsterpassa och tapetsera in luckorna! Erkänn att ni inte ens kan se dem på bilderna nedan? ;)
 
EFTER:
Sängen, huvudgaveln och sängborden köpte vi på Sängjätten. Sängkläderna och den grå gardinen köpte vi på Ullared. Och igår på IKEA köpte vi en väggspegel som vi idag har skruvat upp i sovrummet! 
Hela rummet har verkligen fått ett lyft och nu känns det riktigt behagligt och mysigt att gå in i rummet. Nu känns det som att jag vill spendera tid där inne och jag hoppas att jag lär mig att prioritera vila och t.ex. sätta mig i sängen och läsa.  
Till sist måste jag bara lägga upp några före- och efterbilder precis bredvid varandra för att göra skillnaden ännu tydligare!

God natt!  


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0