Helgen

Hej hej!
Står nu i köket med datorn medan jag steker skinkstek. Förbereder för morgondagens middag.
Är i princip nyss hemkommen, har varit borta hela dagen.
 
Har haft en jättebra helg!
I fredags var jag helt ledig men jag fattar inte vart den dagen tog vägen...! Jag bakade två rulltårtor och strök två gardiner och satte upp i vardagsrummet. Pratade lite i telefon också. Men det kan ju ändå inte bara vara allt? Det är konstigt det där med hur fort tiden bara rinner iväg ibland.
Vi åkte upp till Kungälv vid kl 17 för att handla inför BARA VARA. Sedan var vi hos Ina och Linus och hämtade ett skrivbord som vi fick av dem. Hur snällt som helst! Sen vi flyttade har jag haft vårt gamla köksbord som skrivbord. Det funkar egentligen jättebra, men nu när jag får ett riktigt skrivbord kan vi flytta ut köksbordet på balkongen och ha ett bord där som var tanken från början :)
Sedan hade vi en skön fredagkväll i kyrkan med bl.a. semleätartävling och gratis rulltårtstårta till alla!
Vi körde en liten "favorit i repris" från i våras ;)
 
Fick ungefär 5 timmars sömn natten till lördag innan det var dags att gå upp kl 6. Jag skulle jobba och Simon skulle stå i cafét på Second Hand för att samla ihop pengar till Livorno-resan vi ska göra i vår med ungdomarna. Efter Second Hand och jobb veckohandlade vi. Var inte hemma förrän närmare kl 16 så då var det inte så mycket kvar av dagen. Jag städade lite och lagade middag. Det blev kyckling-tacos.
Sen slog jag mig ner i soffan. Lördagskvällen avslutades med en film från 1991.
 
Idag har vi varit på en fantastiskt bra gudstjänst! Simon predikade om ordens makt. Med vår tunga kan vi uppmuntra och ge positiv feedback, men vi kan också trycka ned och såra. Ett fysiskt slag glöms bort, men ett sårande ord etsar sig in i hjärtat och kan stanna kvar i flera år.
 
"En liten eld kan sätta en hel skog i brand. Och tungan är en eld, själva den onda världen bland våra lemmar. Den fläckar hela vår kropp, den sätter livshjulet i brand och har själv sin eld från helvetet. Det finns ingen art bland fyrfota djur, fåglar, kräldjur eller havsdjur som inte kan betvingas och har betvingats av människan. Men tungan kan ingen människa betvinga, oregerlig och ond som den är och full av dödligt gift. Med den tackar och lovar vi vår Herre och fader, med den förbannar vi människorna, som är skapade till Guds avbilder. Från samma mun kommer lovsång och förbannelse. Så får det inte vara, mina bröder." //Jakobs brevet 3:5-10.
 
Det är så otroligt viktigt att vi tänker på vad vi säger och att vi hela tiden tänker på att tala gott om varandra. Visst man blir arg på folk ibland och visst man kanske känner sig orättvist behandlad, men negativa ord om andra leder egentligen ingen vart. Det skapar inte en bättre gemenskap. Detta är ju egentligen helt självklart och alla vet vi om det. Men det är en utmaning att faktiskt leva i det varje dag och att bara tala gott om andra. Naturligtvis kommer vi inte klara detta jämt, precis som det står i Jakobs brev så kan ingen människa tygla sin tunga, men ökad medvetenhet kring det ger ju en större chans att lyckas mestadels i alla fall.
 
Efter gudstjänsten var vi på middag hos Simons familj tillsammans med familjen Skogström. Trevligt! Vi åt gott, pratade, spelade Wii och brädspel.
 
Helgen har gått alldeles för fort men den har varit bra. Hade tänkt att jag skulle hunnit lite mer saker men så blev det ej... Har ett par gardinger kvar att hänga upp men det får väl bli på onsdag då jag har tid över nästa gång. Imorgon efter jobbet blir det MRL, Familjen Annorlunda och Top Model Sverige, tjoho!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0