Vecka 33

Bebis-magen v.32+1
 
Igår gick jag in i v. 33 (32+0).
80,7 % av graviditeten har nu passerat. Jag är i graviditetsmånad 9 och i trimester 3.
Jag har 54 dagar kvar till BF.
 
Bebisen: Barnets totala längd är nu ca 43 cm. Det väger ca 1,98 kg i början av veckan och ca 2,15 kg vid veckans slut. Tung som en mjölpåse. Bebisen ökar sin vikt med ca 225 gr i veckan. Kroppen fortsätter att lagra underhudsfett. Fostervattenmängden ökar inte längre utan är konstant. Barnet börjar kunna reglera kroppstemperaturen. Benmärgen kan producera röda blodkroppar. Hjärnan växer snabbt och barnets huvud ökar i storlek. Barnet fortsätter att röra sig. Nu uppfattar den ljus och mörker, natt och dag.
 
Jag: Det känns som om det hänt mycket den sista veckan! Jag har verkligen ont nu. Det kvittar om jag sitter, ligger eller står. På bilden ovan tycker jag magen ser så liten och nätt ut, men det känns att det är en "mjölpåse" jag går och bär på kan jag säga! Det trycker och spänner verkligen hela tiden. Om jag står för länge blir jag trött och får ont i benen och fötterna. Om jag sitter trycker det över magen och upp i revbenen. En ganska obehaglig känsla. Det underlättar en stund om jag lutar mig bakåt. Men att ligga ner är inte heller helt smärtfritt. Igår hade jag problem att somna för jag kunde inte hitta någon skön ställning. Plötsligt högg det till ordentligt i revbenen så jag fick sätta mig upp för att sedan stå upp en stund. Har vaknat till och från hela natten.
     Allt är i alla fall bra rent biologiskt. Var ju hos barnmorskan i måndags. Mitt blodtryck är bra, blodvärdet bra. Magen mäter nu 30 cm. Barnmorskan kände hur bebisen låg och kunde känna att den nu ligger med huvudet nedåt. Den kan fortfarande vända sig åt andra hållet, men det känns ända skönt att veta att den börjat lägga sig åt rätt håll. Det är dock först i v. 35 som man börjar kontrollera hur bebisen ligger och ifall man kanske i v. 36/37 behöver åka in till sjukhuset för vändning. Känns dock lite komiskt när jag tänker på att bebisens rumpa pekar upp mot mig ;) Men det förklarar det hårda trycket upp mot revbenen och de intensiva sparkarna på framför allt min vänstra sida (där den har benen). Läste i min app att om bebisen lagt sig till rätta kommer det kännas behagligare för mig och bli lättare att andas, men det upplever jag inte!
     Men jag ska inte klaga. Det finns så otroligt många besvär man kan drabbas av som gravid (halsbränna, herpes, högt blodtryck, graviditetsdiabetes, klåda, urinvägsinfektion, utslag, yrsel, problem med tänder och tandkött mm) och jag lider inte av något av det. Nä det jag framför allt "tampats" med är väl mitt illamående i början av graviditeten (som till viss del kommit tillbaka nu mot slutet), lock för öronen (som nu är borta), kramp i vader, lite huvudvärk och andfåddhet. Förutom illamående är nog det värsta denna smärta i magen som strålar uppåt.   
     Igår var vi på den tredje och sista delen av föräldrakursen och då gick barnmorskan igenom amning och tiden efter förlossningen. Jätteintressant! Det är så lätt att bara fokusera förlossning och nästan allt jag läser handlar bara om förlossningen. Men sen då? Man har ju faktiskt en ny liten varelse att ta hand om sen. Vi fick se en film om amning och första tiden hemma. Vi pratade också om val av BVC, öppna förskolan och lite information kring PKU-prov. I och med att det var sista gången igår känns allt ännu mer verkligt och nästan lite läskigt. Det är verkligen inte långt kvar nu!
     Något annat som kändes ännu mer verkligt och nästan lite läskigt var att jag förut klippte bort lappar och öppnade förpackningar med bebiskläder. Vi fick en barngarderob i helgen som jag nu skall fylla med bebisgrejer (ni ska få se bild någon dag!). Ska bli så skönt att komma i ordning i barnrummet! Har inte haft någon plats att förvara grejerna på så det vi t.ex. köpte i Ullared står fortfarande framme. Håller i detta nu på att tvätta bebiskläder, handdukar och snuttefiltar. Kändes nästan som om "näää, det kanske är onödigt att göra detta nu?" Men vadå onödigt! Det behöver ju göras någon gång. Lika bra att göra det i tid så jag inte står där i slutet av januari och ska hinna greja med allt. Dessutom är det väldigt mysigt! Haha jag måste fatta att detta är sant! ;) 
    
Oj jag hade visst mycket att skriva idag! Hmm är det något mer jag tänker på? Nä det där var nog det viktigaste. Hade tänkt julpynta ikväll men nu är kl redan 22 så det är bättre jag tar mitt förnuft till fånga och går och lägger mig, vet ju inte när jag kommer kunna somna... Är väldigt trött i alla fall. Kan ni fatta att det är mindre än en vecka kvar till julafton?! Galet! Har inte slagit in en enda julklapp än och har lite kvar att köpa. Huh. I måndags var jag hemifrån i 12 timmar och igår var jag hemifrån i 14 timmar. Well, jag är i alla fall ledig i helgen! :)
 
God natt!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0