Vecka 32

Idag går jag in i v. 32 (31+0).
77,9 % av graviditeten har nu passerat. Jag är i graviditetsmånad 8 och i trimester 3.
Jag har 62 dagar kvar till BF.
 
Bebisen: Barnets totala längd är nu ca 42 cm. Det väger ca 1,79 kg i början av veckan och ca 1,95 kg vid veckans slut. Barnets alla fem sinnen fungerar. Den sover stor del av tiden, under de vakna perioderna tränar barnet på att andas, röra sig och öppna och stänga sina ögon. De inre organen fortsätter att mogna och lungorna förbereder sig inför den riktiga andningen. Förmågan att svettas utvecklas först i denna vecka. Därför är för tidigt födda barn känsliga för kraftiga temperaturväxlingar.
 
Jag: Idag är det 10/12, Nobeldagen, och exakt 2 månader kvar till beräknad förlossning!
Att min bebis skulle sova mycket nu känner jag inte igen. Det känns som om min lilla Mini är igång hela tiden. Den sparkas, knuffas och vänder på sig. I skrivande stund är det helt galen aktivitet där inne i magen! Sedan en tid tillbaka känner jag igen Minis dygnsrytm. Den är nästan alltid igång när jag går upp på morgonen och ganska aktiv fram till lunch. Sen är det en lugn period mellan ca kl 12-15, 16 där någon stans. Sen kommer den igång igen och rör sig till och från hela eftermiddagen. Som mest aktiv är den nu på kvällen. Jag kan se hur magen trycks ut genom mina kläder.
     Förra veckan var jag hos min barnmorska och allt ser fortfarande bra ut. Jag hade bra blodvärde och blodtryck, bebisens hjärtljud lät bra och min livmoder var 28 cm lång. Från och med nu ska jag träffa min barnmorska varannan vecka så jag ska dit på måndag igen.  
     Idag var vi på den andra delen i föräldrakursen och idag gick vi igenom förlossningen. Vi pratade om de olika faserna, smärtlindring, förlossningsställningar och så fick vi se en film om förlossningen. Hade hört det mesta innan men det kändes riktigt givande idag. Framför allt var det intressant att se filmen! Har kollat en del förlossningar på youtube som folk lagt upp och jag tycker faktiskt det är sporrande! Det är intressant att få se verkligheten och inte alla dessa olika förlossningsprogram som går på tv. Där är det så panikartat och ofta visas bara alla extremfall för att göra bra tv. Det behöver inte alls gå till så. Det jag sett hittills på youtube och idag på föräldrakursen har varit lugnt och sansat. Visst har den födande kvinnan otroligt ont, men hon klarar det och det känns inspirerande att se. Jag blir nyfiken på att själv gå igenom det, vilket jag ju onekligen ska förr eller senare...
     I övrigt har jag ganska ont i magen. Det trycker verkligen över magen och ibland får jag mindre sammandragningar. Jag undviker att böja mig för mycket och sitter gärna för att ta en paus så ofta jag kan. Det har börjat bli lite jobbigt att köra bil för då sitter jag mer ihoptryckt. Mini-Ceder trycker mot revbenen vilket gör mig öm och det känns tungt att andas. Om jag sträcker på mig känns det lättare. Blir intressant att se hur dessa två sista månaderna kommer bli... 
     Igår fick jag veta att jag inte kommer få någon graviditetspenning eftersom arbetsgivaren kan omplacera mig i januari till mer administrativa uppgifter. Jag vill helst vara hemma ca 2 veckor innan för att ladda fysiskt och mentalt, jag tror det är viktigt. Graviditetspenning kan man ändå bara få fram till och med 11 dagar innan BF så sista tiden får man ta föräldradagar om man inte är så dålig att man blir sjukskriven. Vi får väl se hur det går och om jag kommer vara på jobbet ända tills Latensfasen startar...  


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0