Nyhet!

Det blir glesare och glesare mellan blogginläggen... Men vet ni vad?! Jag ska vara föräldraledig 15 juni till 30 augusti så då ska jag väl hinna skriva ett och annat inlägg hade jag tänkt!! ;D Men först och främst ska jag umgås med min son och njuta av att vara ledig! Simon ska jobba hela sommaren så därför är jag föräldraledig. 
 
MEN så mycket ledighet och oplanerad tid blir det nog dock inte i sommar... Nu ska jag berätta vad vi så intensivt pysslat med all ledig tid det senaste halvåret: I juli ska vi FLYTTA till Kungälv!!
 
Vi har under en längre tid känt att vi måste flytta av framför allt tre skäl: Dels kostar oss denna lägenhet onödigt mycket pengar för att bara vara en hyresrätt. Dels blir den nästan olidligt varm på sommaren och det går inte att sänka temperaturen hur mycket vi än vädrar. Under sommarmånaderna lever vi med persiennerna nere och från april ungefär har vi nästan alltid något fönster öppet dygnet runt. Elias sover i bara blöja. Det var speciellt jobbigt förra sommaren när Elias var så liten. Sist men inte minst har vi en opraktisk planlösning. Vår lägenhet är på hela 94 kvm, ändå känner vi att vi har ont om plats. Eller, förvaringsutrymme finns det ganska gott om tack vare alla köksskåp i köket, men det är ingen lägenhet vi kan växa i som familj. Vi har två badrum, en trappa som tar upp plats och två allrum vilket är ganska onödigt. Det hade varit bättre om Elias rum varit större och något annat utrymme mindre.
 
Därför har vi nu under lång tid sökt alla möjliga vägar. Hyra? Köpa? Byta? Vi har aktivt letat lägenheter på fyra olika uthyrningssajter, gått på flera visningar och även kollat om någon vill byta lägenhet med oss internt inom vår hyresvärd Poseidon. Vi har dessutom lagt ut vår lägenhet på lägenhetsbyte.se och haft flera träffar där men inget som gått hela vägen. Det har minst sagt tagit oerhört mycket energi detta! Därför känns det skönt att lägenhetsletandet är över. 
 
Det slutade med en billig hyresrätt centralt (Komarken) i Kungälv. En trea på 83 kvm med balkong och klädkammare. Fortfarande två badrum men jaja... Vi går ner 11 kvm i storlek men den är bara på ett plan så den är bättre planerad och Elias rum kommer bli mycket större. Nackdelen är att den inte ens är besiktigad än och av det vi såg på visningen var den inte fantastisk. Men vi har tackat ja till den för att detta blir det bästa för oss om vi tänker långsiktigt. Bor vi där några år kommer vi kunna spara en hel del och förhoppningsvis köpa något sen. Det är målet vi får ha i sikte.
 
Fördelar är också att vi kommer närmre allt. Vi har egentligen nästan hela våra liv i Kungälv. Jag jobbar i Kungälv, vi går till kyrkan i Kungälv, vi handlar (mestadels) i Kungälv, Elias går på BVC i Kungälv (Ytterby), jag har frisör, optiker, vårdcentral, ja allt i Kungälv. Så vi kommer spara en hel del bensinpengar. Det är bara Simon som kommer fortsätta befinna sig i Göteborg, men han kommer åka kollektivt. Ännu roligare är att vi kommer närmre familj och vänner. Slippa all körning! Vi kommer närmre havet. Förra sommaren var ganska jobbig med en jättevarm lägenhet och massa bilkörning varje dag bara för att komma ut till havet. Nu kan vi vara ute på 15 min! Elias ska ju börja förskola till hösten och det känns positivt att kunna ha honom i Kungälv istället för i Göteborg. Om något skulle hända och varken jag eller Simon kan hämta blir det betydligt närmre för anhöriga att hämta honom i Kungälv än att åka ner till Göteborg. Nu får vi bara börja om processen med att sätta honom i förskolekö... ;) 
 
Nu håller vi bara tummarna att de vid besiktningen av lägenheten anser att en hel del behöver åtgärdas i lägenheten. Eller att vi åtminstone får måla om eller tapetsera. Trots alla fördelar har jag ändå blandade känslor inför denna flytt. Jag kommer sakna vår fina, fräscha, ljusa lägenhet med både tvättmaskin och torktumlare och en vacker utsikt. Tvättmaskin ingår inte dit vi flyttar. Vi kommer bo på vån 1 så någon utsikt blir det inte att tala om. Men mitt största dilemma är ganska ytligt, det handlar helt enkelt om att byggnaden som lägenheten ligger i ser så tråkig ut och hela området för mig är bara asfalt. Jag är bortskämd med Länsmansgårdens vackra natur. Men det finns ett vackert område att promenera till som inte ligger allt för långt bort så det blir nog bra. Det handlar bara om att vänja sig, men just nu har jag svårt att se mig själv bo där. Till och med nu när jag skriver om detta kan jag inte fatta att det är sant! Det kommer bli en omställning men jag tror det är ett smart drag. Det blir det bästa i längden.
Nu har jag skrivit massor om mina tankar kring detta hit och dit och säkert är det inte så intressant för någon annan att egentligen ta del av. Men jag måste bara få berätta en sak till. En sak som ändå gör mig lugn, som gör att jag känner att vi är på rätt spår, är att jag tror att det är Guds tanke att vi ska flytta till denna lägenhet i Kungälv. Till att börja med fick vi inte tag på han som bor där nu för att få komma på visning. Efter att ha ringt och smsat ett antal gånger under flera dagar åkte jag till slut på vinst och förlust dit. Jag ringde på i porten men det var ingen hemma. Då kom grannarna och släppte in mig och sa att jag gärna fick komma in och titta i deras läegnhet om jag ville, det är ändå samma planlösing fast spegelvänd. Så jag fick komma in där och titta runt i alla rum. Mamman i familjen berättade öppet om området och lägenheterna. Vilken gästfrihet!! Men nu kommer vi till det anmärkningsvärda; Pappan i familjen hade numret till han som bor i lägenheten dit vi ska flytta så då kunde jag ringa honom och boka visning till dagen efter så att även Simon och Elias kunde vara med. Det visade sig att det var hans gamla nummer som låg ute på uthyrningssajten. Jag och Simon stod som nr 4 i kö men eftersom ingen annan kunde få tag på honom för att gå på visning blev det att vi fick den (eller vi antar att det var därför, de tre som stod före oss tackade i alla fall av någon anledning nej).
 
Till saken hör att vi egentligen vill flytta till Ytterby. Efter att vi sökt tre lägenheter där fick vi äntligen komma på visning! En superfin, fräsch lägenhet med alla bekvämligheter. Dock lika dyr i hyra som den vi har idag. Skulle det då vara värt det, även om vi fick flytta till ett område där vi verkligen vill bo? När vi kom till visningen visade det sig att de som bodde där hade sagt upp lägenheten för att flytta till just Komarken! En familj med ett barn och en till på väg som går ner till en äldre lägenhet på bara 61 kvm, bara för att kunna spara pengar. Det blev ett wake up call för mig och jag insåg att ja, det är så man kanske måste göra! Strunt i alla yttre fasader och fräscha detaljer -det får vi ta sen i nästa boende! Gud hade inte kunnat göra det bättre. Det finns nog inget mer övertygande för mig än att få möta andra människor i samma situation. Efter det åkte vi hem och tackade nej till den fina lägenheten och ja till den i Komarken (även om klockan hann bli 23.59 på sista svarsdag innan vi med blandade känslor tryckte på knappen "ja"!)


Kommentarer
argareta

Hej och det var jätteroligt att läsa om dina tankar och funderingar inför tiden som kommer. Jag har saknat uppdatering så det kändes skönt och bra att höra av dig. Det kommer gå jättebra det här, Kungälv är ett ställe jag själv skulle kunna tänkt mig att bo i. Lycka till med allt nu och vi ses nog på Tårtdecor snart - behöver fylla förrådet. Massor av kramar. Margareta

Svar: Hej! Tack för uppmuntran! Alla vi pratar med säger att detta kommer nog bli jättebra så det känns väldigt skön att få stöd och uppmuntran i detta. Jag behöver bli peppad! ;) Kungälv är ju jättefint egentligen, nära till stan och till havet. Det är nog bara för att jag är uppvuxen i den kommunen som jag har svårt att se mig själv bo där hehe... I alla fall i just den delen av Kungälv. Men det blir bra. Har aldrig bott så centralt innan så det blir spännande! Vad trevligt, då ses vi snart! :) Kramar
Emelie Ceder

2015-05-12 @ 11:20:22


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0