Marängtårta med rabarber och jordgubbar

Idag är det Sveriges nationaldag! Hurra! I torsdags var jag på en studentfest, igår var jag på två studentfester och nu skall vi strax iväg på examensfest för Simons systrar som båda tagit sin examen nu. Men än så länge sover Elias så medan jag väntar på att han skall vakna tänkte jag bjuda på receptet på den där marängtårtan jag bakade till mitt kalas förra helgen. Vad passar inte bättre med en jordgubbstårta på självaste nationaldagen?! :D
 
 
 

Ingredienser

 

Tårtbotten:

100 g smör
1 12 dl strösocker
5 äggulor
4 msk mjölk
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

 

Maräng:

5 äggvitor
2 12 dl strösocker
50 g mandelspån

 

Fyllning:

350 g rabarber
1 dl vit sirap
250 g färska jordgubbar
5 dl vispgrädde

 

Garnering:

100 g jordgubbar
ev 1 dl mynta

 

Gör så här:

Börja med fyllningen. Ansa och skär rabarber och jordgubbar i skivor. Koka hälften av rabarbern med sirapen i en kastrull ca 5 min. Tillsätt resten av rabarbern och koka tills den är mjuk. Häll upp i en skål och låt svalna. Blanda ner jordgubbarna. Vispa grädden hårt och blanda ner strax innan tårtan läggs ihop. 

 

Tårtbotten: Sätt ugnen på 150°. Lägg bakplåtspapper i en långpanna, ca 30x40 cm. Vispa smör och socker poröst. Vispa ner en äggula i taget. Rör i mjölken. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner. 

 

Maräng: Vispa vitorna med sockret till ett fast skum.

 

Bred ut smeten till botten i långpannan. Bred över marängen toppigt. Strö på mandelspån. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Låt kakan kallna. Dela den i 2 delar.  Lägg ihop bottnarna med bärgrädden emellan Garnera med jordgubbar och ev färsk mynta.

 

Jag struntade dock i att göra fyllningen själv och köpte istället min favorit Rabarbermousse med jordgubbsbitar från Tårtdecor. Jag skivade och la jordgubbar emellan också. Sedan tyckte jag det såg lite torrt ut att bara lägga jordgubbar ovanpå tårtan så jag bredde ut ett lager med jordgubbsmousse och spritsade lite grädde. Jag var rädd att tårtan inte skulle räcka så jag bakade två långpannor som jag la ovanpå varandra, så jag delade aldrig min i två delar som det står att man skall göra.

 
 
I torsdags jobbade jag min sista dag på Tårtdecor för den här sommaren! Nu ska jag ha föräldraledigt blandat med semester till och med 30/8! Har massor att berätta så jag hoppas på att komma in här snart igen och skriva lite.
 
Ha en fin lördag!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0