Havrescones med ost

Ikväll har jag förberett inför imorgon kväll då vi får besök av vår lifegroup, mys! Jag har bakat "havrescones med ost", ett recept jag hittade i senaste numret av tidningen Hembakat (nr 4, 2015) och blev sugen på att testa. Dessa bröd bakas på bakpulver och behöver därför inte jäsa, därför går det väldigt snabbt att göra dem. Jag gjorde två satser då en sats bara är för 8 bitar.
 
Havrescones med ost
8 bitar

Ingredienser:
1 msk bakpulver
1 tsk salt
2 dl havregryn
7 dl vetemjöl
100 gr smör, rumsvarmt
3 dl filmjölk
175 gr lagrad ost, riven

Garnering: 30 gr riven ost av valfri sort + Vallmofrön
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke. Tillsätt smöret och nyp ihop det med mjölblandningen. Häll ner filmjölk och ost och blanda ihop allt till en deg.
3. Dela degen i 2 bitar och forma runda kakor med mjölade händer. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Skär varje kaka i fyra delar. Gör ett hål i mitten på brödet, 3 cm i diameter. Strö över ost och vallmofrön.
4. Grädda bröden mitt i ugnen i 14-16 min. Låt dem svalna.
 
Det gick som sagt snabbt att baka detta bröd och degen var jättesmidig att jobba med så det var inga svårigheter, men mina bröd blev nog lite för kompakta så jag behöver ge receptet en ny chans. De blev på gränsen till för torra nästan, vet inte om jag hade fel sorts ost i eller om de var för länge i ugnen osv. Jag får baka dem igen helt enkelt och se om de blir bättre då!
 
Förutom brödbakande har vi idag även varit i Kungälv för ärenden, jag har äntligen beställt glasögon och så har vi haft två familjer på visning -men om allt sådant här hoppas jag snart att jag hinner berätta mer om! Jag måste ju göra en vardagsuppdatering snart, allt för längesen nu!


Kommentarer
Robex Lundgren

mums

2015-06-08 @ 23:51:45
URL: http://ghgumman.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0