Elias 11 månader

Idag blir vår älskade Elias 11 månader!
 
Här har ni dagsfärska bilder på vår 11-månaders!
Dessa foton är föresten tagna med den nya objektivet. Vi använde det för första gången igår när vi hälsade på Elsa. Jag är amatör men försöker lära mig och bli bättre :)
 
Kan inte fatta! Redan 11 MÅNADER!! Snart är han 1 år!
Vi har inte varit på BVC sedan 10-månaders kontrollen så jag har ingen uppdatering vad gäller vikt och längd. Nästa gång vi ska dit är vid hans ettårsdag. Då är det Simon som får åka med Elias. Känns jättekonstigt för mig att det inte är jag... Jag börjar ju jobba heltid på måndag. Simon jobbar sin allra sista dag på torsdag innan han går på föräldraledighet.
 
Den senaste månaden har Elias fått fyra nya tänder i överkäken. Två är nästan helt nere och de andra två ser man rätt så bra. I torsdags sa Elias "mamma" för första gången!!! Det var vid läggningstid. Elias var i sin säng och jag och Simon var utanför hans rum. Så hörde vi plötsligt de ljuvligaste små ord innifrån hans rum "ma-ma-ma"! Alltså hjärtat smälte! Det var det gulligaste jag hört. Alla ni som är mammor och som minns första gången era barn sa mamma förstår säkert vad jag menar! :) Jag skyndade mig in i hans rum, lyfte upp honom och då fick jag världens puss på munnen! ;) Sen dess har han sagt det varje dag. Han har även utvecklat sina ljud till att säga "nanana". Innan har det mest varit ljud på t, d och p. Ibland säger han nog "mamama" som ett vanligt ljud också, men oftast märker jag att han verkligen menar mig!<3 
 
Annars är väl allt som vanligt. Elias sover och äter som vanligt men det har blivit lite svårare att få honom att somna på kvällen. Han somnar ofta framåt kl 23 eller i värsta fall ännu senare. Vi tror det beror på att han blivit äldre och vill vara med och se vad som händer ännu mer än tidigare, så vi har börjat ändra hans läggningsrutin lite. Får se om det hjälper. Musik och sådant som funkat förut har snarare blivit distraktioner. Det senaste nu har han somnat vid 21 så det känns bättre. Har vi varit iväg på kvällen somnar han i bilen hem och då är det bara att bära in honom. Men det blir ju lite krångligt om man måste involvera bilen varje gång man skall lägga honom! ;p 
 
Idag för första gången hoppade han över sin förmiddagslur! Vet inte vad som hände riktigt men han var inte tillräckligt trött. Han vaknade 8.30 som vanligt och han har alltid (ja i alla fall det senaste halvåret) somnat nästan exakt 3 timmar efter att han vaknat på morgonen. Men idag var han alltså vaken och hann äta lunch innan han somnade. Så oväntat! Nu har han sovit i 2,5 timme så vi får väl se vad detta innebär. Var det en engångsgrej eller en ihållande förändring? Det vet man aldrig ;) 
 
Nu kan Elias stå för sig själv i ca 10 sekunder. Han går omkring med lära-gå-vagnen och går runt i köket utmed köksluckorna. Inga tendenser till att gå själv utan stöd än så länge, men nu när han hittar balansen bättre och bättre och börjat vilja stå för sig själv är det nog inte långt borta. Elias är killen med stark vilja och mycket energi. Han vet vad han vill den killen. Vi är nu i "uppfostringsfasen" och gör så gott vi kan! ;) Jag beundrar ensamstående föräldrar alltså! Här hemma är det ingen fara för vi har ju barnsäkrat det mesta och vet var de "farliga" partierna finns, men när vi är iväg gäller det ju att hålla koll på honom hela tiden. När jag är ensam iväg med honom hinner jag inget annat. Så det är skönt att vara två föräldrar. Men så är det ju, Elias vill upptäcka världen och hur skulle han annars lära sig? Det är spännande att se allt han upptäcker och hur han hanterar olika saker han möter. Jag börjar som sagt jobba heltid på måndag och det känns givetvis jättetråkigt och ledsamt att jag inte längre kommer få vara nära Elias varje dag. Att jag inte längre kommer få se allt han gör och vad han lär sig. Men nu är det Simons tur att få vara föräldraledig och han har ju lika stor rätt att få vara hemma som jag! Så det är bara att acceptera läget. Jag har haft min heltid som föräldraledig (förutom att jag jobbat en dag/veckan under hösten då) och oj vad mycket jag har fått vara med om och så mycket vi har gjort tillsammans! Jag får blicka tillbaks på år 2014 och minnas allt fint som hänt! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0