Hallonmacaroons

 
För två helger sedan bakade jag macaroonsen till Elias kalas. Jag var osäker på om de skulle gå att frysa men det gick utmärkt! :)
 
Jag använde mig av Leilas recept på "franska macarons". Man kan variera vilken smak man vill ha men jag valde hallon. Klicka här för att se receptet och läsa hur man gör.
 
 
GRUNDRECEPT MACAROONS:
 
4 st ekologiska äggvitor
0.5 dl strösocker
150 g skållad och malen sötmandel
4 dl florsocker
 
GRUNDRECEPT SMÖRKRÄM:
(tillsätt 2 msk hallonsylt och röd färg för att få till just "hallonmacaroons")
 
100 g mjukt smör
1.5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 st ekologisk äggula
 Några droppar valfri hushållsfärg

 

Jag använde en macaroonmatta som jag spritsade ut smeten på. Mattan är gjord av silicon och tål ugnsvärme. Jättesmidig, på så sätt får man alla delar ungefär lika stora. Det funkar att spritsa ut på bakplåtspapper också men varför inte förenkla när man kan? ;)
Som röd färg använde jag en pastafärg på tub som är jättelätt att trycka ut i det man ska färga in. Samma färg använde jag även till bokstäverna på Elias 1-års tårta.
 
Mina macaroons smakade gott men däremot blev de inte så vackra och dessutom var det dåligt ljus i rummet så fotona blev inte så bra! ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0