Energi i köket

Idag har jag haft ovanligt mycket energi. Elias sov 10,5 h i sträck i natt! Han somnade vid 21.30 i bilen hem igår och vaknade kl 08. Jag fick sova drygt 8 h i natt! Jag har de senaste nätterna vaknat flera gånger varje natt av någon konstig anledning. Det är en sak när Elias väcker mig men att jag bara vaknar av mig själv känns så onödigt. Jag vaknar, kollar klockan och somnar om i princip. Men inte i natt. I natt har jag äntligen sovit hela natten! :) Jag vaknade av mig själv kl 07.45 och kände nä nu är det väl dags att gå upp! Obeskrivlig känsla! Så idag har jag känt att jag haft lite extra energi vilket var väldigt bra för planen med dagen var att laga massa mat, framför allt till Elias.
 
Jag har försökt satsa lite extra på det här med matlagning det sista, framför allt eftersom jag tycker det är så tråkigt! Har testat lite nya recept för att försöka utöka idéerna kring vad man faktiskt kan laga. Förra veckan gjorde jag bl.a. en jättegod torskgryta. Nu är Elias i åldern då han får börja smaka på nästan allt och kan äta samma mat som jag och Simon lagar. Vi har dock problemet med hans mjölkproteinallergi så än så länge blir det ändå att jag ger särskild mat till Elias. Sen tycker jag det är smidigt att fortfarande bara ge puréer som är tillagade och frusna och bara att värma till lunch. Men till middagen är mitt mål att försöka ge mer "dagsfärsk" lagad mat alternativt gröt. Minns inte hur mycket jag berättat men de senaste proverna var bra så nu har vi fått börja introducera mjölk direkt till Elias!! Första steget innebär dock bara smör på macka och i matlagning samt 1-2 msk mjölkprodukter i maten. Vi ska ta nya prover nästa vecka igen för att se hur det går. Jag hoppas så på att det inte är något blod denna gång heller så att vi kan gå vidare på nästa steg och ge ännu mera mjölk. Då kan han få börja smaka på yoghurt och lite mjölkinnehållande välling och gröt. Jag hoppas vi till slut kommer kunna landa i att han är helt frisk och att vi kan få äta samma mat allihop! Det hade ju varit så skönt och smidigt!
 
Idag har jag i alla fall gjort potatispuré, "fisk i smällkaramell" (torsk i folie i ugn med purjolök, paprika och morot), och köttfärssås till Elias samt Gulaschsoppa med köttfärs och potatis till mig och Simon. Har även bakat en kladdkaka för jag fick besök av min "svägerska" Madde och då ville jag ha något att bjuda på! ;) Så idag har jag känt att jag fått gjort en del men nu är jag super trött, verkligen stått i köket hela dagen! Körde igång diskmaskin omgång tre kl 21.30. Men nu får det räcka för dagen. Nu vill jag gå och lägga mig. God natt!
 
PS. Jag hoppas inte det ska dröja över en vecka innan jag kan blogga igen som det gjorde denna gång!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0