Elias 4 månader

 
Idag blir vår lille gulleplutt 4 månader!
 
Nu väger denna guldklimp 7780 g och är 66 cm lång. Huvudomfånget är 42 cm. Hittills har hans viktkurva varit nästan spikrak uppåt, men nu börjar den plana ut vilket faktiskt känns lite skönt. Det är givetvis underbart att han ökar i vikt så bra, men han är tung att gå och bära på alltså! ;) När vi var på BVC vid 3 månader vägde han 7405 g och var 64 cm lång. Så den här månaden hade han "bara" gått upp knappt 400 g, medan han förra gången hade gått upp drygt 1 kg på en månad! Så det märks att han inte gått upp lika mycket nu.
 
Största utvecklingen som skett denna månad är väl att han sover hela nätterna (ca 9 timmar i sträck) i eget rum och att han gärna vill stå upp om man jämför med hur det var vid 3 månader. Han kan sitta upp själv med stöd och utan stöd om man håller honom i handen. Han står upp om man håller honom i båda händerna. Det gick så fort tycker jag från det att han alltid satt till att han plötsligt spände hela benen och hellre ville stå i knät. Han vill vara med och se vad som händer hela tiden. När vi var hos läkaren förr förra veckan tyckte hon att Elias var pigg och glad och ovanligt medveten om sin omgivning för sin ålder. 
 
Elias är oftast en glad kille, han skrattar högt om man busar med honom och han är ganska kittlig. Jag måste nog säga att han är lätt att ha och göra med. Han är bestämd och vet definitivt vad han vill, men bara han får äta och sova när han vill så är han nöjd. Givetvis har han sina gnällstunder och dagar då han bara vill vara nära, men oftast är han nöjd och glad. Det går verkligen upp och ned. I onsdags t.ex. fick jag knappt lägga honom ifrån mig, medan igår och idag har han varit hur smidig som helst. Det är väldigt skönt att han kan somna för sig själv när han är trött. Man verkligen ser på honom att han vill sova. Han trivs fortfarande bra i sin vagn, även om korgen börjar bli lite för liten. Snart är det nog dags att byta till sittdel. Han älskar fortfarande sina mobiler och har nu börjat uppskatta babygymet bättre. Han slår på leksakerna och tar tag i dem. Det är svårt att tänka sig att han en gång var så liten att han inte ens kunde nå leksakerna i babygymet...
 
Ja som jag skrivit förut, vi har fått det smidigt när det gäller sömn men inte när det gäller mat. Vi har ingen ny information än angående hans allergier utan jag fortsätter utesluta både komjölksprotein och sojaprodukter ur min kost. Nästa vecka ska vi göra nya bajsprover så får vi se om det slutat blöda. Jag hoppas SÅÅÅ att jag inte ska behöva utesluta ägg också!! Vår BVC-sköterska sa i tisdags att hon aldrig varit med om att man undersökt en sådan här sak så noga, utan när föräldrar inte längre sett blod med blotta ögat har man slutat där. Så det här känns både typiskt och tryggt. Bökigt att det skulle bli en sådan stor grej. Kan det inte bara räcka med att vi inte ser något blod när han mår så bra i övrigt? Men jag hade ett jättebra samtal med en sköterska i måndags och hon sa att vi får bara se det som att vi är i trygga händer. Man vill gå till botten med detta och uppnå prover som inte innehåller något mikroskopiskt blod alls. Det är klart att det är bra att man tar det på allvar. Det är lite jobbigt bara... Framför allt nu när Elias snart ska få börja äta mat.  
 
Åh nu kom Simon precis hem från jobbet och hade köpt en present till Elias på 4 månaders dagen! <3


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0