Baby Shower Cake

Lite fler bilder på tårtan från min baby shower.
Som ni kunde läsa i inlägget från min baby shower innehöll tårtan två vaniljbottnar, två chokladbottnar, två lager hallonmousse och ett lager chokladmousse. 
När jag bakar tårta brukar jag använda färdiga tårtbottenmixer. Låter säkert torrt, tråkigt och alldeles för simpelt, men dessa tårtbottenmixer som vi säljer på Tårtdecor är verkligen helt fantastiska tycker jag! De är goda och saftiga och ger en hög och stabil tårta. Man måste nästan prova själv för att tro på det. Klicka på bilderna ovan för att komma direkt till respektive produkt.
Tårtan blir framför allt hög och stabil om man fyller den med mousse. Det finns en mängd olika smakkombinationer som alla är supergoda och varje gång är det lika svårt att välja. Denna gång körde jag på klassikern hallon- och chokladmousse. Rörde även ner lite frusna hallon i hallonmoussen och rev ner mörk choklad i chokladmoussen för att göra det ännu saftigare!
Min favorit är annars jordgubbsmousse i ett lager och rabarbermousse med jordgubbsbitar i ett lager (som min bröllopstårta var fylld med). 
 
Eftersom vi inte vet om vi får en pojke eller en flicka gick jag "all in" och valde de typiska färgerna rosa och blått som tema på baby showern. Utsidan på tårtan fick bli blå (färgade Tårtdecors Sockerpasta med Pastafärg Ice Blue) men för att göra den mer rosa färgade jag in vaniljtårtbotten med Rosa Pastafärg. Tårtan skulle bara vara rosa och brun inuti!
 
Från början hade jag tänkt göra den här bebisen som dekoration till tårtan. Men jag har aldrig provat att göra den tidigare så jag fick bara inse att jag varken hade tid eller ork.
Jag fick satsa på enkla platta dekorationer istället. Jag använde så kallade Tappits för att trycka ut babymotiv i sockerpasta. Nu är just den utstickaren jag använde slut i lager så ni kan inte se den, men klicka här så kan ni se andra motiv man kan göra. Tappits är jättelätta att använda bara man övar ett par gånger! Jag använde samma sort för att skriva "baby 2014", närmare bestämt en utstickare med "funky-stil".
Klicka här för att se en steg-för-steg-beskrivning hur man använder bokstavsutstickarna och alla övriga tappits.
 
Ni som är inne i gemet ser dock att jag lagt bokstäverna upp och ned på min tårta. Jag trodde B var felvänd på min utstickare, hade jag lagt den åt rätt håll så hade jag fått "den stora böjen" upptill vilket jag tyckte kändes fel. Så jag la bokstäverna upp och nedpå istället vilket inte blev lika snyggt och nu ser jag ju på bilden att B i detta alfabet tydligen skall vara så. Jaja... ;)
 
De små babyfötterna på tårtan gjorde jag med denna utstickare.
 
Som kantbård nedtill på tårtan använde jag mig av Präglingsstavar som också är superenkelt att använda! Klicka här för att se steg-för-steg-beskrivning hur man använder präglingsstavar.
 
Det är lite det som är grejen, oftast är allt mycket lättare än man tror. Med små enkla medel kan man göra en jättevacker tårta och det är det vi vill få folk att inse! ;D Sen ska man inte sticka under stol med att det kan ta oerhört lång tid att baka och dekorera tårta. Men sådana här utstickare som jag visat ovan som tappits, bokstavsutstickare och präglingsstavar tror jag nästan alla kan använda! :) 
 
Klicka här för att se många fler steg-för-steg-beskrivningar för olika saker.
Det finns ju även en mängd kurser att gå för den som är intresserad :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0