Julbak och julavslutning

Nu har vi haft fullt upp tisdag morgon till idag kl 14.15 för att vara exakt ;) Från morgon till kväll varje dag. Det har hänt massa roligt, trevligt och mysigt men jag ska inte sticka under stol med att det blir intensivt och man blir lite trött. I tisdags förmiddag hade vi 10-månaders kontroll på BVC. Allt såg bra ut! Direkt efter det åkte jag och Elias hem till min mor och far för att julbaka tillsammans med Ellinor och William. Vi har som tradition att vi bakar ihop varje år. Det har vi gjort så länge jag kan minnas. Men ju äldre vi blir desto svårare blir det att få ihop tiden och lyckas ses allihop. I år fick vi slå ut det på två dagar för att hinna med då jag och Elias hade andra aktiviteter varje dag. Men vi hann i alla fall baka det vi ville och bra blev det! :)
 
I tisdags bakade vi lussekatter. Vi bakade både med och utan saffran. Själv gillar jag inte saffran men det finns ju andra som gör ;) 
Det blev så att jag och Elias sov över hos mamma och pappa. Vi kom fram till att det var det mest praktiska och ekonomiska eftersom vi ändå skulle vara i Kungälv kl 10 dagen efter på julavslutningen på Öppna Förskolan, för att sedan åka tillbaka och fortsätta med julbaket. Men innan det blev natt och jag kunde gå och lägga mig åkte jag in till Kungälv för att gå på församlingsledningsmötet. Det var ännu en anledning att sova över hos mor och far. Annars hade jag fått åka ut dit igen efter FL-mötet och hämta Elias och sedan åka hela vägen hem. Alternativt ta med Elias innan FL-mötet och lämna honom hos sin farmor och farfar för att sedan hämta honom där och åka hem. Ja ni hör ju, detta eviga logistik-planerande! ;) Nu blev allt väldigt bra i alla fall. På FL-mötet bjöds vi på lussefika och sen visade det sig att vi skulle gå och bowla! Kul! Syftet var att bara umgås och lära känna varandra ännu bättre. Det blev en väldigt rolig kväll! Längesen jag bowlade!
Natten hos mamma och pappa gick jättebra. Det var första gången Elias sov över där. Han sov ca 21.20-7.30. Inget att klaga på! ;) På morgonen gjorde vi oss i ordning för att åka på julavsluting på Öppna Förskolan i pingstkyrkan i Kungälv. För ett bra tag sedan beställde jag en pepparkaksdräkt till Elias inför detta tillfälle. Nu fick den användas för första gången.
På julavslutningen var också Miriam & Lewi och Lena & Theodor! :D Det var så gulligt med alla små söta barn utklädda till tomtar och pepparkaksgubbar/gummor!
Tyvärr blev det helt fel med Elias sovtid denna förmiddag. Ibland lyckas jag så att han hinner sova i bilen dit men då hade jag behövt tänka på att väcka honom tidigare på morgonen. Nu sov han bara ca 5 min i bilen vilket gjorde att han var först jättebusig och kröp omkring över allt och sedan väldigt trött under hela julavslutningen. Inte lätt att lyckas tajma in dessa ungar jämt alltså! ;) Det är inte heller lätt att lyckas ta en bra bild på tre busungar som tittar åt olika håll hela tiden ;) Elias blev i alla fall nöjd när han fick en julklapp av tomten. Han som älskar snören! Julklappen innehöll ett änglaspel (fast med stjärnor istället för änglar). 
Simon slutade jobbet tidigt just igår så han kom upp till Kungälv när Öppna Förskolan slutade och åkte med ut till mina föräldrar där julbakandet fortsatte. Igår fick vi bakat pepparkakor och en adventskrans med saffran som vi fyllde med både vaniljkräm, lite mandelmassa och vit choklad! Ska bli spännande att se om den blev god eller om det kanske blev för många smaker i fyllningen ;) Men det får jag ta reda på först på lördag! Då är det ju lucia och för mig är luciamorgonen nästan mysigare än julaftonsmorgon! Lucia betyder jättemycket för mig så därför är det så mysigt att ha alla lussekatter och pepparkakor klara tills dess. 
Parallellt med bakandet följde vi även Nobelfesten på tv. När allt var färdigbakat åkte jag, Simon och Elias hem. Vi var väl hemma vid 22.30. Idag ringde alarmet kl 06 igen... Då var det bara upp och hoppa för ytterligare en julavslutning! Men mer om den en annan dag.  
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0