Elias första jul

Hej! 
Idag är första dagen på en vecka som jag och Elias bara varit hemma. Simon var ledig från 23:e och framåt men har jobbat idag som vanligt. Han jobbar imorgon också och sen är han ledig till 7/1. Jag tänkte jag skulle visa er hur Elias första julafton var. Vi firade jul i dagarna tre. Nu i helgen har vi varit på kalas på Marstrand och igår var jag och Simon själva i stan utan barn. Det var mysigt! Vi skulle titta på lite grejer att köpa för julklappspengar mm. Idag har jag haft en sådan där tråkig dag då jag behövde fylla på matförråden. Jag har lagat fiskgryta med potatis, spaghetti och köttfärssås och bakat. Men som sagt, nu tänkte jag visa er hur vår julafton var!
 
På eftermiddagen dagen före julafton styrde vi kosan till Simons familj där vi skulle fira jul. Vi åt middag och spelade bingo på Uppesittarkvällen. På julaftons morgon fick jag väcka Elias vid halv 9, då hade han sovit drygt 11 timmar! Då tyckte jag det var dags att vakna om det skulle bli någon ordning på sov- och mattiderna under dagen. Julafton började med frukost och sedan kom Josef & Madde för att också de skulle vara med vid den sedvanliga "klappjakten" som anordnas strax efter frukost varje julaftons morgon. Det är Simons pappa som kvällen före julafton går runt och skriver ledtrådar/rebusar på små lappar som han gömmer var som helst i huset. Alla får alltså var sin lapp och så gäller det att klura ut var nästa lapp kan vara gömd. Oftast behöver man ta sig igenom fyra lappar innan man hittar fram till sista stället där julklappen är gömd. Jättekul! Tidigare har lapparna oftast lett fram till samma ställe så att Simons och hans syskon får en gemensam julklapp. Ofta ett sällskapsspel.
 
Men nu när familjen uttökats hade Simons pappa gjort hela fyra olika uppsättningar med lappar. Jag och Simon fick sällskapsspelet "Ticket to ride" samt en ugnsform vi önskat oss. Till och med Elias fick en egen liten klappjakt! Men han lyckas givetvis inte klura ut några ledtrådar på små lappar, så hans uppgift var bara att hitta julklappen som gömde sig under bordet ;) Elias fick en traktor med släp och tillhörande bondgårdsdjur som låter. Traktorn kan köra framåt, spela och lysa. Jättesöt! Jag gillar verkligen leksaker med bondgårdstema! 
Resten av bilderna talar nog för sig själva. Vi åt gott alla 10, även Elias mumsade på prinskorvar, köttbullar, ägg och Jansson. Sen hade vi ett berg av julklappar framför granen, det var nästan sjukt haha! Jag är i alla fall så otroligt tacksam för allt fint vi fick!! Simon och jag fick bl.a. fler bestick och tårtspade i vår bestickserie Fjord Hardanger Carina, en sodastreamer med 4 flaskor till (sodastreamern vi har idag kan vi tyvärr inte använda längre då flaskorna passerat bäst före och tyvärr inte tillverkas längre), presentkort mm. Elias fick bl.a. en lära-gå-vagn, brio-leksaker, kläder från London och taklampa till sitt rum. 
Exakt kl 14 knäppte det till och började snöa! Så fick vi en vit jul till slut! Helt fantastiskt!! 
Efter Kalle Anka på tv, fika och julevangeliet kom tomten!
En tomte och världens mysigaste gravidmage! Tänk, nästa vecka tittar förhoppningsvis kusinen ut! :)
Efter risgrynsgröten somnade Elias vid 21.30 och sen fortsatte kvällen med julgodis och sällskapsspel. Vi spelade bl.a. "Familjespelet" som Simons föräldrar och systrar fick av oss och Josef & Madde. I det spelet skall man möblera ett hus och lista ut vem som är vem i familjen. Jättekul! När klockan var en timme efter midnatt kröp vi till kojs. Simon skulle upp och ha ljudet på juldagens gudstjänst och efter det åkte vi ut till min familj för att fira jul där. Men mer om det en annan gång!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0