Elias 6 månader

Elias lyckades pricka in att födas så att han blir ett halvår just på vår bröllopsdag! ;) Ja tänk idag blir han 6 månader! Lika lång tid till så är han 1 år gammal. Går inte att greppa.
Så här ser han ut nu, ett halvår gammal:
Nu har vi inte varit på BVC sedan 8 juli så jag har tyvärr ingen uppdatering vad gäller vikt och längd. Vi ska dit på tisdag, ska bli riktigt spännande att se vad han väger då! Fick ju i alla fall en vikt när vi var hos läkaren 30 juli, då vägde han 8,6 kg.
 
Denna månad tror jag inte han lärt sig något nytt. Eller jo alltså han lär sig ju massa små saker hela tiden och jag ser hur han blir mer och mer medveten och hans koordination blir bättre, men han har inte lärt sig krypa eller något annat sådant där "stort". Han kan sitta själv men man får bulla upp med lite kuddar omkring för plötsligt kan han bara välta och dimpa i backen. Han rullar över till mage hela tiden nu när man lägger ned honom och han förflyttar sig genom att åla eller rulla, men han har inte fattat grejen med att dra upp knäna och lyfta upp armarna samtidigt för att krypa så ibland blir han frustrerad när han inte kommer iväg ;)
 
Hans nattsömn blev sämre ett tag så jag behövde amma 1-2 gånger varje natt. Tänkte att nu var vår lyx över. Men förmodligen berodde det på värmen för nu när det blivit svalare ute sover han hela natten igen. Nu de senaste nätterna har han sovit 21.30-08.30 i ett sträck! Det får gärna fortsätta så ;) Men vi funderar på att försöka få honom att somna ännu tidigare på kvällen. Det märks att han blivit äldre för nu är han mer känslig för om vi är iväg på kvällen. Han somnar inte alls lika lätt inför natten om vi kommer hem för sent. Sämst är om han sover i bilen hem och sen vaknar (vilket han i princip alltid gör). Då tar det ett tag innan han somnar igen. Så nu kanske jag inte kan flänga runt och åka lika mycket som jag hittills kunnat. Jag behöver i alla fall tänka på att vara hemma i tid på kvällen. I övrigt är det lätt att få honom att somna inför natten. Vi ger honom välling och sen somnar han. På dagen sover han oftast ett längre pass vid kl 10-12 någon gång. Sen kan han sova 45-60 min till runt kl 15 och sen en stund till senare vid kl 17-18, men jag har märkt att allt är så otroligt beroende på om vi är hemma eller ej. Så kan en dag se ut om vi är hemma, då kan han sova längre också (och givetvis mindre också beroende på vad han har för dag). Men om vi är iväg och inte befinner oss på samma plats under en och samma dag blir genast rytmen rubbad. Inte så det stör egentligen, men hans sovrytm blir inte lika tydlig.
 
Nu när Elias är ett halvår ska jag försöka ge mer och mer "vanlig" mat. På morgonen ammar jag och sen får han oftast gröt med mosad banan någon gång på förmiddagen. Nu har jag ökat upp så jag ger en hel barnportion och han äter upp en hel banan. Sen varierar det mycket men han får någon typ av puré (potatis, palsternacka, morot, bär osv) och på kvällen får han välling. Idag fick han smaka på "burkmat" för första gången (kalops). Sen finns flera bra recept för att introducera kyckling, kött, fisk, ägg mm i en bok om barnmat som jag ska försöka testa. Nu "får" jag börja byta ut mål om jag vill eftersom det rekommenderas att man helammar tills barnet är ett halvår. Så min tanke är att börja introducera mer och mer. Jag gillar att amma och har som tur är inte haft några problem med det, men jag tänker att någon gång ska jag ju sluta och jag tror det bara gör honom gott om han får lära sig att äta för det är ju den maten han ska äta resten av livet ;) Sen blir det ju lättare om någon annan ska passa honom eller när jag börjar jobba igen. Däremot blir det lite krångligare när vi ska iväg nu, när man ammar är det ju inget extra man behöver tänka på att ta med sig ;)
 
Annars rullar allt på som vanligt. Elias är en liten glad och busig unge. Han älskar att vara med och se vad som händer. Jag har givetvis inte så mycket att jämföra med men jag tror han är ganska smidig att ha och göra med. Han vill bli underhållen nästan hela tiden, helst skulle jag väl sitta och leka med honom hela dagarna, det skulle han älska! Men det är ju lite annat som behöver göras också ;) Så här är det förmodligen för alla mammor som är hemma i början men jag och Elias har blivit som ett radarpar. Vi flänger hit och dit och hittar på mycket roliga saker hela tiden. Det är roligare att vara med familj och vänner än att bara gå hemma och tråka ;) Men en vilodag då och då är också bra. Snart är hösten här och alla är tillbaka i skola och jobb så då kan vi inte umgås med alla lika mycket som vi gjort nu. Det är en spännande tid att se sin bebis växa och utvecklas och bli mer lik en liten pojke och mindre lik en bebis. Det är så stort att hela hans liv hänger på mig och Simon, att hans snart 9 kilo kommer näst intill bara från mig! Stort, fantastiskt och häpnadsväckande! Han är det bästa som hänt oss! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0