Nickelback, Scandinavium, Göteborg

Här kommer lite mobilbilder från gårkvällens konsert i Scandinavium.
 
Det började inte bra och då menar jag inte konserten utan vår upplevelse av kvällen...
     Först hade vi problem att komma in eftersom vi hade systemkameran med oss och jag hade en vattenflaska. Hade helt glömt att man inte får ha eget vatten med sig in. Så onödigt. Jag som gravid är törstig typ hela tiden och behöver mitt vatten. Hade ett äpple också ifall jag skulle bli superhungrig men det fick jag som tur var behålla. Jag hällde ut vattnet utanför arenan men fick inte ens behålla min tomma flaska. "Du kan ju slänga den i huvudet på någon" (!?) Visst jag förstår väl grejen... Säkerheten framför allt. Men jag kände mig som en trotsig 5-åring. Jag VILL ha MIN flaska! Kände mig riktigt upprörd. Till slut var jag givetvis tvungen att slänga den.
     Sen fick vi ledas av en säkerhetsvakt bort till garderoben där vi var tvungna att lämna in kameran. Hade vi vetat att man inte får ha systemkamera med sig på konserter hade vi aldrig tagit med den! Men det tänkte inte vi på. Så onödigt.
     När vi väl kom in i arenan satt några på våra platser. Vi satte oss bredvid för att inte krångla. Men under förbandet kom personer som skulle sitta där vi satt och det blev allmänt rörigt. Det kom en vakt men hon redde inte ut det hela och efter en stund försvann de som inte fick plats. Det var väldigt svårt att kommunicera i ljudet från konserten. I pausen mellan förbandet och Nickelback kom vakten tillbaka och var lite mer auktoritär så att de som satt på våra platser flyttade på sig. Till slut satt vi på rätt plats och jag kunde äntligen koncentrera mig.
     Det började med andra ord inte så bra och jag kände mig riktigt irriterad. Tog ett tag innan min irritation släppte. Men slut gick det över och jag kunde njuta resten av kvällen (så gott jag kunde i konkurrans med min trötthet).
 
Förband var SKILLET. Skillet är ett kristet rockband från USA. 
Tyvärr kan jag inte så många av Skillets låtar, men när de spelade "Rebirthing" var det en grymt bra känsla i arenan! Undrar hur många av alla tusen som var där som förstod innebörden i låttexterna? ;) Sjukt häftigt att lyssna på kristen musik på en allmän konsert! Visst har jag varit på kristna konserter i Scandinavium förut (t.ex. under konferensen Nordic) men detta var något annorlunda.  
Sen kom NICKELBACK!
För er som inte känner till Nickelback så är sångaren i bandet gift med Avril Lavigne.
Redan när vi såg Nickelback i Globen förra året hoppades jag på att Avril kanske skulle vara med på ett hörn. Det var hon dock inte. Men igår kväll minsann, då var hon med på en inspelning på storbildsskärmen där hon grattade sin man på födelsedagen! :D
Det var nämligen Chad Kroegers födelsedag igår! Efter att Avrils hälsning spelats upp kom Skillet och alla scenarbetare upp på scen med tårta och ballonger och hela arenan stämde upp i "Happy Birthday to you". Gulligt! 
På konserten var även Madde & Josef!
Jag tyckte konserten var bra igår men det var nog lite bättre känsla i Globen förra året. Kanske beror det på att Globen helt enkelt är större. Ljudet var i alla fall bättre i Globen. Upptäckte att de hade samma rekvisita som förra året, de hade byggt upp scenen på samma sätt och det visades samma bilder på storbildsskärmarna till de olika låtarna som förra året. Kanske kör de bara på ett enda koncept?
Vad tyckte Mini-Ceder om konserten då?
Jodå, h*n sparkade en hel del så den var inte helt paralyserad av skräck där inne i alla fall ;) Jag hade både min halsduk och min vinterjacka i knät framför magen för att försöka dämpa ljudet så mycket som möjligt. Det var framför allt under de riktigt tunga låtarna som det sparkades ordentligt. Jag hade ju frågat min barnmorska om hon trodde det var dumt att gå på en rockkonsert nu men det trodde hon inte. Hon sa att bebisen hör ljudet ungefär som när vi ligger i ett badkar och har öronen under vattnet. Det är ganska dämpat. Så jag hoppas allt gick bra och att det inte var allt för jobbigt för min lilla mini! När vi kom hem sen sparkade h*n något förskräckligt. Kanske behövde avreagera sig lite ;) 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0