Alla helgons dag

Igår hade vi stängt i butiken eftersom det var Alla helgons dag. Jag var ledig och bakade små morotsmuffins med vit chokladfrosting. Tyckte det passade bra med någonting med morötter och kanel så här i höst-tider. Jättegoda och jättelätta att göra! Receptet kommer från senaste numret av tidningen Hembakat.
Små morotsmuffins
2 ägg
2 dl strösocker
1½ dl solrosolja
50 gr hackade valnötskärnor
175 gr fint rivna morötter (ca 3 st normalstora)
1 tsk mald kanel
1 3/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
 

Sätt ugnen på 200 gr. Vispa ägg och socker pösigt.
Rör ner olja, valnötter, morötter och kanel.
Blanda mjöl och bakpulver. Vänd ner mjölblandningen i smeten.
Fyll små stadiga formar med smeten. Grädda mitt i ugnen i ca 15 min. Låt svalna.

 

Receptet skulle ge ca 20 st muffins men jag fick över 35 st!


Jag bakade i söta, oranga minicupcakesformar från Tårtdecor. Om man alltid bakar muffins i en muffinsplåt håller de formen mycket bättre.

 

Men istället för att göra vaniljfrostingen som egentligen ingick i receptet gjorde jag min favoritfrosting med smält vit choklad. Jag toppade mina cupcakes med lite ätbart glitter i form av orange cakesparkles.
I tidningen Hembakat fanns också tips på hur man kunde göra små marängspöken. Så jag tänkte först jag skulle ställa mig och göra egna maränger. Men i butiken i veckan fick jag en kund som kom in för att köpa en svart, ätbar penna för att måla ögon på marshmallows som spöken och det inspirerade mig. Varför ställa mig och göra maränger när jag bara kan ta färdiga marshmallows? Varför alltid krångla till det? Jag skulle ju försöka att ta det lite lugnare. Så jag tog den ätbara pennan och målade lite ögon och munnar på några marshmallows. Hihi visst blev de alldeles ojämna men söta? ;)
Även kladdkakan med chokladkolakräm fick lite orange cakesparkles på sig.


Igår eftermiddag kom så våra vänner på middag (där av bakandet och matlagandet)! Det blev köttgryta med ris och engelska scones. Sedan kladdkaka, minimorotcupcakes och marshmallowsspöken. Det blev en väldigt trevlig kväll!! :)

Vi fick ett jättegulligt höstarrangemang av dem! Tack snälla för en super trevlig kväll! 
 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0