Veckan som varit

Nu kanske ni undrar om jag slutat blogga. Men så är inte fallet.
Jag har bara haft fullt upp i veckan och prioriterat annat än bloggen, vilket har känts konstigt men faktiskt skönt. Jag älskar att blogga och greja med mina foton, men jag har insett att ibland låter jag bloggen gå före sådant som den verkligen inte borde. Så den här veckan, när jag har haft fullt upp, har jag inte lagt tid på bloggen de få timmar jag hade över.
 
Jag har jobbat 6 dagar i rad denna vecka (eftersom jag bytte lördagspass med Hanna för att kunna vara ledig förra lördagen när hela ungdomsrådet var hemma hos oss) och jag har haft något planerat varje kväll efter jobbet. Konstigt nog känns det som om veckan gått jättelångsamt. Det som hände i onsdags känns som om det var förra veckan. Det har varit träning, möten i kyrkan, fika hos vänner och strul med bilen. Tårtdecor har ställt ut på mässa i Stockholm och Pingstkyrkans Second Hand i Kungälv har öppnat en ny och mycket större butik. En minst sagt händelserik vecka. Låt oss ta allt från början.
 
Måndag:  Jag låg som 15:e reserv till MRL kl 17.40 men lyckades knipa åt mig den näst sista drop-in-platsen!
 
Tisdag:  Direkt efter jobbet var det årets första församlingsledningsmöte.
 
Onsdag:  Knäppaste dagen! Slutade jobbet kl 15 men lämnade inte Kungälv förrän 17.45. För att göra en lång historia kort skulle jag bara åka till en däckfirma och pumpa upp vårt däck som tydligen fått punktering. Men det visade sig att dubbdäcken var så dåliga att de ansåg att det inte ens var någon idé att pumpa det. Det var jag inte beredd på! Åkte hem till mamma och pappa och hämta vår andra uppsättning däck (allround-/friktionsdäck) för att i alla fall ha några bra däck att köra runt på. Åkte tillbaka till däckfirman. Det första de säger när de får se friktionsdäcken är att de också är dåliga, trots att bilfirman vi köpte bilen av hävdade att de var nya. Stor frustration inombords infinner sig. För att snabbt lösa problemet tillfälligt ber jag dem åtminstone pumpa det dåliga dubbdäcket så jag kan köra där ifrån. När de hissar upp bilen för att ta av däcket upptäcker de att det är glapp i styrleden och det behöver göras en hjulinställning. Whaaaaaat?? Min känsla: Jag orkar inte!! Vi köpte ju den här bilen för att äntligen slippa strul och så börjar den krångla det första den gör!
Jag fick helt enkelt åka till bilhandlaren (nervöst) och berätta vad som upptäckts. Bilhandlaren hävdade att styrleden inte redan kan vara dålig då bilen besiktades 7/12 men höll med om att i alla fall 2 av friktionsdäcken är dåliga. Jag kände mig som en okunnig liten tjej mitt emellan två företag där ord stod mot ord. Vem skulle jag lita på? Märkligt nog var det inte så jobbigt som det kunde ha varit. Jag såg det som en konflikt som skulle lösas. När jag tog mod till mig och åkte till bilhandlaren var det som att ta sig an ett svårt samtal. Jag funderade på hur jag på bästa sätt skulle öppna samtalet. Det var intressant. Det beror nog helt enkelt på att jag gillar kommunikation.
 
Mitt i allt hade jag en tid att passa så jag åkte hem där Alexandra redan väntade på mig. Sedan följde en mycket trevlig kväll hemma hos Emma och Tobbe som flyttat till vårt område! Det var en härlig känsla att för första gången i mitt liv kunna hem till en kompis! Kände mig som en äkta stadsbo för en stund, trots att vi väl egentligen inte bor i en stad på det sättet.
 
Torsdag:  Fick bästa tänkbara servicen då två killar från bilfirman kom till Tårtdecor och hämtade vår bil för att kolla på den. De fick till och med stå snällt i kö och vänta på sin tur i butiken innan de fick en chans att be mig om bilnyckeln hehe. När de kom tillbaka med bilen fick jag veta att de skulle kolla på den imorgon igen.
Hade butiken till stängning denna kväll och skulle efter jobbet åka direkt hem till Tove och Lemuel. Men jag var helt slut så jag fick tråkigt nog ställa in mina planer. Åkte hem och spenderade kvällen i soffan.
 
Fredag: Ytterligare en dag på Tårtdecor. Denna veckan har det varit fullt upp (okej det är det i och för sig varje vecka). Tårtdecor ställde ut på en mässa i Stockholm, Januari-REAN var i full gång och jag har fortsatt lägga ut så många nya produkter på hemsidan som jag bara kunnat! Fått ut både färdiga marsipandekorationer och nytt strössel. Läs mer här i vår företagsblogg! 
Dessutom har vi äntligen fått ut vårens kursprogram! Tveka inte att boka in dig om du funderar på att gå en tårtkurs, de blir snabbt fullbokade.
 
Fick bra service av bilen även denna dag då de kom och hämtade den åt mig. Det hela slutade med att även bilfirman konstaterade att det var ett glapp i styrleden, om än mycket mycket litet. De lagade detta och gav oss dessutom 4 bättre begagnade dubbdäck med 7,5 mm djup, till skillnad från 3,5 mm som de andra dubbdäcken hade. Transportstyrelsen rekommenderar 5 mm. Det blir olagligt vid 3 mm. Jag blev riktigt nöjd och tacksam för denna goda service! Då har vi vinterdäck fixat och friktionsdäcken var ändå så pass att det fungerar på sommaren (då kraven på mönsterdjup ju är lägre).
Förutom det lilla strulet med bilen i veckan så är jag mycket nöjd med den! Detta är säkert vardag för de flesta nu för tiden, men vår bil säger till och med till när det är dags att byta spolarvätska! ;)
Efter jobbet köpte jag examenspresent. Sen spenderade jag 50 minuter hemma innan det var dags för årets första BARA VARA! Vi hade en spex-kväll med diverse lekar och sånt.
 
Lördag:  Dagen då vi hade invigning av nya Second Hand på Filaregatan 1 i Kungälv! Simon var där som parkeringsvakt hela dagen och jag hade lördagsöppet på Tårtdecor. Efter det åkte vi hem en kort stund, sen var vi bjudna på examenskalas för Ina som tog sin socionom-examen i fredags! Trevligt sällskap och fantastiskt god mat och fika!
Efter examenskalaset åkte vi hem till mina föräldrar och lämnade av friktionsdäcken som vi fortfarande åkte runt med i bagaget. Sedan veckohandlade vi på Maxi. Där är det lugnt och skönt en lördagkväll kan jag säga. Lagom rolig lördagkväll med andra ord... Var helt slut och somnade nog redan vid kl 23.
 
Söndag:  Dagen började med ekumenisk gudstjänst i Kungälvs kyrka.
(Hade inte min systemkamera med mig idag så bilderna är tagna med min gamla kamera).
Kyrkan var fullsatt. Vid en ekumenisk gudstjänst firar Pingstkyrkan, Missionskyrkan och Svenska Kyrkan tillsammans. Härligt! Missionspastor Lennart ledde gudstjänsten, pingstpastor Simon predikade och kyrkoherde Martin ledde nattvarden. Jag var spontant (visste inte om det förrän jag kom dit) med och delade ut nattvarden, spännande! Har aldrig gjort det i svenska kyrkan innan. Någon smygfotade visst mig ;)
Efter gudstjänsten var det kyrkfika för alla i cafét i nya Secondhand-lokalen (f.d. Mekonomen i Kungälv)!
(lånar en bild från Maggan) ;)
Så otroligt kul att vi fått möjlighet att expandera vår Secondhand-butik! Arbetet med att iordningställa lokalen har pågått sedan september och det har varit många, många arbetsvilliga människor inblandade som arbetat både dag och natt. De flesta har ju ett jobb att sköta också så då har man jobbat först och sedan fortsatt arbeta med secondhand-lokalen efter jobbet in på sena natten. Helt fantastiskt!
 
Så ni förstår. En minst sagt intensiv vecka men otroligt härlig på många sätt och vis! Nu är ni uppdaterade till max!
 
Nu har Simon precis åkt iväg på innebandy och jag funderar på att läsa ikapp alla bloggar jag missat då jag inte haft igång min dator sedan i måndags, alternativt kolla på en film...
 
Hoppas ni också haft en bra vecka!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0