Christmas Cupcakes

I lördags bakade jag cupcakes.
Receptet på själva muffinsen innehåller så mycket gott så jag var bara tvungen att testa dem!
Det är pepparkaksmuffins som innehåller både pepparkakskrydda och gräddfil som vanlig mjuk pepparkaka, men också kakao, smält mörk choklad och kaffe! MUMS!
 
Pepparkaksmuffins, 12 st
3 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 gr smör
3 tsk pepparkakskrydda
1 dl gräddfil
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
1 nypa salt
100 gr mörk choklad (gärna 70%)
2 msk kallt kaffe
 
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
3. Smält smöret med pepparkakskryddan och blanda det med äggsmeten. Tillsätt gräddfil.
4. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5. Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad.
6. Rör ner chokladen i smeten. Tillsätt kaffet.
7. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 3/4 med smet.
8. Grädda dem mitt i ugnen i ca 15 min. Låt svalna.
 
När jag fyllde mina muffinsformar använde jag mig av en koppling för muffinssmet. Ett smidigt sätt att fylla sina muffinsformar på för att slippa stå där med exempelvis två skedar och kladda. Man bara fäster kopplingen i en spritspåse och fyller spritspåsen med muffinssmet. Det är bara när man trycker på påsen som smeten rinner ut, när man släpper trycker slutar smeten rinna.   
Klicka på en av bilderna nedan för att läsa mer om kopplingen och se en film om hur den används.
Detta fungerade dock inte alls på pepparkaksmuffinssmet. Antar att smeten var för tjock för det var väldigt trögt att få ut någon muffinssmet, så jag gav upp och kladdade med skedar istället...
Till muffinsen gjorde jag som vanligt min favoritfrosting som jag färgade med mörk grön pastafärg. Toppade med lite strössel i form av röda hjärtan. Tanken var att de skulle likna små julgranar men jag vet inte riktigt hur likt det blev... ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0