Bästa receptet på cupcakes!

I samband med att jag fyllde 25 år bakade jag dessa cupcakes för första gången som enligt mig är bland de godaste cupcakes som finns. Jag bloggade om det då och har sedan dess fått många förfrågningar om recepten. Jag tror jag länkade till recepten i det blogginlägget, men för att göra det lättare att hitta kommer här ett nytt inlägg med recepten:
 
Det var givetvis på dessa recept jag bakade till Maddes baby shower! ;) Så varför är just dessa recept så goda? Jag tycker att de är så goda därför att muffinsen innehåller något så ovanligt som vaniljvisp (och jag älskar vaniljvisp) och frostingen innehåller smält vit choklad. Jag kan tycka att frosting kan bli ganska sliskigt men med vit choklad i blir den hur god som helst! Fråga mig inte hur, men det gör skillnad. Muffinsen blir fluffiga och toppiga, perfekta att lägga frosting på. Denna cupcake upplevs inte som för söt och mastig. Ja, jag är såld ;P
 
 
Receptet på muffinsen kommer från Passion4Baking som är en av Norges största bak- och kakbloggar.
 
Grundrecept Vaniljmuffins:
200 gr osaltat smör (rumstempererat) Jag använder normalsaltat smör, går lika bra!
3 dl socker
4 ägg (rumstempererade)
7 dl vetemjöl (man kan ta lite lite mindre mjöl också om man vill)
2 tsk bakpulver
5 dl vaniljvisp (ovispad)
1 tsk vaniljextrakt (jag använder vanligt vaniljsocker)
 
Det är viktigt att smör och ägg är rumstempererade för att få bästa resultat.
 
1. Vispa smör och socker till en luftig smörkräm.
2. Tillsätt ett ägg i taget och vispa helt tills smeten är fluffig. Vispa ganska länge.
3. Tillsätt vetemjöl, bakpulver (sikta gärna ner vetemjöl och bakpulver för bästa resultat), vaniljvisp och vaniljextrakt. Blanda med en slickepott. Tänk på att aldrig vispa mjöl.
 
Fyll med ett lika stort mått i alla muffinsformar. Grädda i 20-25 min i 200 grader.
 
Låt svalna helt innan du spritsar på frostingen.

Receptet på frosting kommer från Agnetas blogg.

Cream Cheese Frosting med Vit Choklad:

225 gr rumsvarmt smör
4 dl florsocker
200 gr vit choklad
1 tsk vaniljsocker
200 gr philadelpiaost

 

1. Smält vit choklad i ett vattenbad och låt svalna. 
2. Rör smör och florsocker i ca 2-5 minuter.
3. Tillsätt smält vit choklad. Se till att den inte är för varm utan har svalnat innan den blandas med smöret och florsockret. Fortsätt röra.
3. Rör i philadelphiaost och vaniljsocker.
4. Spritsa på dina muffins!


Lycka till!
 
 
Till just dessa cupcakes gjorde jag små fötter i sockerpasta jag färgat blå.
Muffinsformar, strössel, fotutstickare, sockerpasta och färg hittar ni givetvis på Tårtdecor! ;)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0