Mitt julpyntade hem: Allrummet

Ni som inte varit i vår lägenhet än har nog inte sett hur allrummet ser ut. Det har inte skymtats så mycket här på bloggen. Vardagsrum, finrum, allrum... Kärt barn har många namn. Vi har två sådana här ytor i vår lägenhet, en på övervåningen och en på undervåningen. Av någon anledning har det blivit så att jag kallar rummet där uppe för vardagsrum och rummet där nere för allrum.
Den här duken var den jag köpte på Hemtex som passar så perfekt till denna lång-smala möbel.
Den här möbeln för övrigt var den som hängde på väggen i sovrummet i vår gamla lägenhet. Nu när vi har mer golvyta har vi köpt fötter till den och ställt den på golvet istället.
Så här ser allrummet ut i sin helhet. Dörren där borta leder in till kontoret där jag sitter just nu ;)
Ni kan bortse från soffan som står här... Det är den vi hade innan vi köpte nya soffan och den har bara hamnat i det här rummet tillfälligt innan vi kör tillbaka den till second hand där vi köpte den. Men tänk vad fantastiskt ändå, vi har plats med två soffor i en och samma lägenhet! Det hade minsann aldrig gått i förra lägenheten...
Taklampan har ni ju sett förut och adventsljusstaken är köpt på Ullared precis som den i köket. Julgardinerna hade vi sedan innan. Från allrummet kan man gå ut på balkongen som sitter framför sovrummet. Det finns även en balkongdörr i sovrummet.
Byrån känner ni nog också igen från förra lägenheten. Den köpte vi för lite drygt 1 år sedan och jag minns hur glad jag var över den! Den gjorde så att vi blev av med sista flyttlådan och var till stor hjälp med förvaring. Den fulländade lägenheten och jag slapp ha grejer under sängen. Ja huh va trångt vi hade det! Nu när jag tänker tillbaks är det nästan svårt att förstå hur vi fick plats. Samtidigt är vi ju bara två personer så det är ändå märkligt hur väl vi nu fyller ut hela 93 kvadratmeter. För det är verkligen inte så att den här lägenheten känns för stor. Den känns helt lagom.
Så här ringlar sig trappan upp till övervåningen. Under trappan gömmer sig min träningsväska, stearinljus och lite julklappar så ni kan la blunda för att det ser lite stökigt ut ;) Till denna lägenhet finns två ingångar så vi har därmed två hallar. Vi använder bara ingången på övervåningen men förvarar alla våra jackor, halsdukar och skor här nere så det inte ska bli så fullt där uppe. Väldigt praktiskt när man får gäster.
Bredvid trappan finns en liten avsats där man kan ställa blommor och annat smått och gott.
Det är så kul med blomman i den svarta popcorn-krukan, jag vet inte hur länge jag haft den egentligen men den har hängt med ända från mitt rum hemma hos mamma och pappa. Jag har säkert haft den i 10 år. Jag minns att i början var den så liten så jag kunde ha den i mitt lilla fönster framför skrivbordet. Sen växte den sig så stor att den fick stå i en större kruka på min lilla pall vid balkongdörren. Roligt att den fortfarande lever och verkar trivas!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0