Vägskäl

Just nu känns det som att jag står framför ett antal vägskäl i livet. Eller det har jag på ett sätt länge känt men just nu är det extra tydligt. Jag har tidigare kastats ut för branten, provat nytt, kastat mig ut, tvingats framåt, lämnat bubblan. Haft svåra val att göra. Mitt senaste val och beslut landade i en praktik på Adecco vilket jag är enormt tacksam för! Praktiken har gett mig mer erfarenhet inom mitt utbildningsområde och nya kontaktnät. Nu lider praktiken mot sitt slut (den slutar närmare bestämt nästa vecka!) och jag har fullt upp med att röna ut vad jag skall göra här näst. Jag vill självklart slippa att gå tillbaka till att vara arbetslös! Jag är trött på att söka jobb. Jag längtar efter något stabilt och långvarigt. 
 
Förra veckan kontaktade jag Arbetsförmedlingen och efter tre mail och ca 15 telefonförsök fick jag i torsdags äntligen en blankett mailad till mig för att kunna göra en förlängningsansökan om praktiken. Jag lämnade in den till AF i fredags. Nästa vecka skall min handledare på AF kolla på det och jag hoppas hon tar ett snabbt beslut så att jag får veta innan veckan är slut om jag får vara kvar på Adecco ett par veckor eller ej!
 
Självklart vill jag helst ha ett jobb men i väntan på det fortsätter jag gärna min praktik på Adecco. Jag trivs så otroligt bra! I dagsläget finns inga jobb internt på Adecco i Göteborg men alla är jätteschyssta och har mig i åtanke om det kommer in uppdrag som skulle kunna passa mig där jag i så fall blir anställd av Adecco och uthyrd till kund. Man vet ju aldrig vad som händer, det kan lika gärna dyka upp något imorgon. Så sent som i fredags fick jag två tips på jobb som kanske skulle kunna vara något för mig. Imorgon skall jag på en intervju på ett annat företag. Så allt rullar i alla fall på och det händer grejer. Nu handlar det bara om att tänka smart, långsiktigt, vad blir bäst för familjen? 
 
Men på tal om Adecco. Det är verkligen en helt fantastisk arbetsplats. Adecco är med i rankningen av "Great place to work". I år kom de på en femte plats av ca 200 medverkande företag och jag märker att det finns en anledning till varför de rankas så högt. Man jobbar verkligen för trivseln på arbetsplatsen, att förväntningarna från ledningen skall vara tydliga, bra kommunkation, man skall kunna vara stolt över sin arbetsplats osv osv. En mängd olika viktiga faktorer som tyvärr allt för många arbetsplatser inte alls arbetar för. Kanske har man inte tid, för självklart tar det tid från de faktiska arbetsuppgifterna att jobba för att personalen skall må bra. Men alla som har lite vett innanför pannbenet förstår ju att det är guld värt i längden!
 
Vill bara avsluta detta inlägg med att visa lite bilder av vad jag fått göra på Adecco hittills (förutom de faktiska arbetsuppgifterna då).   ツ
Min andra vecka på praktiken fick jag hänga med studentansvarig ut och stå i Adeccos monter på Gösta-mässan som är en mässa på Göteborgs Universitet. Vi presenterade Adecco och pratade med IT-studenterna om möjliga sommarjobb. Jättekul!
Adecco stödjer Ung Cancer så en dag satt alla som ville och knöt armband en stund var. 
 
På onsdagen innan påsk hade vi lite påskfika. På skärtorsdagen var jag ledig för man är ledig dag före röd dag där. Förutom denna påsktårtan har vi haft en ett par andra fika-stunder tillsammans då vi av olika anledningar firat.
 
På Adecco hjälps alla åt att ta hand om köket organiserat i olika köksveckor. På fredagar bjuds det alltid på frukost. Den veckan som Office & HR hade köksvecka och ordnade frukosten hade vi fixat allt från amerikanska pannkakor med hallon, blåbär, jordgubbar, banan, sirap, sylt, nutella och grädde, till mackor med en mängd olika pålägg samt kex, knäckebröd, choklad, yoghurt och flingor. Helt klart veckans höjdpunkt! ;)    
I torsdags blev vi bjudna på 3-rätters på Heaven 23 uppe i Gothia Towers! Jag har aldrig varit uppe i något av tornen så det var riktigt kul att få ta hissen upp och njuta av utsikten! Väldigt häftigt!
I tornet till vänster här ser ni spa-avdelningen (Upper House Spa) med den berömda poolen som "hänger" utanpå huset och som har glasgolv så man ser rakt ned på gatan genom vattnet. Hade inte varit fy skam att ta en relax där någon gång!
 
Ja ni förstår ju säkert varför jag är ganska imponerad av Adecco. Adeccos personalpolicy och förmåner är säkert inte unika på något vis, men för mig har det varit väldigt häftigt att få ta del av allt detta.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0