Elias 1 år

Hej!
 
Nu var det längesen! Här har varit fullt upp minst sagt! Senast jag bloggade var jag sjuk. Jag blev frisk mot slutet av förra veckan och jobbade fre-lör. Denna vecka har jag jobbat mån-tors. Tyvärr blev det Simons tur att vara sjuk denna vecka :( Dessvärre hade han en inlämningsuppgift i en av kurserna han läser (han pluggar ju på distans nu när han är föräldraledig) som hade sista inlämningsdag i fredags så han var bara tvungen att fixa det trots feber, så för att han skulle få något gjort fick Elias vara mycket med sin farmor i veckan. Elias till och med sov där natten mellan ons-tors. Så det har blivit många turer fram och tillbaka, hämtande och lämnande, jag har jobbat långa dagar och haft fullt upp med att förbereda inför Elias kalas. Utöver allt detta har även Elias varit dålig då han vaccinerades i tisdags. Han hade feber två kvällar och fysiskt ont i benen efter sprutorna så att han inte ville stå på dem. Så det har minst sagt varit mycket denna vecka. Mycket planerande. Tyvärr fick vi ställa in kalaset vi skulle haft i fredags på Elias födelsedag, men trots sjukdomar och annat tråkigt kom så Elias första födesledag. Vår lille prins blev 1 år gammal och vi fick fira bara vi tre. Så svårt att fatta att han är ett helt år nu! Att det redan är 1 år sedan han kom till oss! Jag har tittat på klockan flera gånger både 12: och 13:e februari och tänkt tillbaka på vad jag gjorde då för 1 år sedan... När vattnet gick. När vi åkte in till Östra för kontroll. När jag stod och bakade och värkarna började komma. När vi åkte in till förlossningen. När jag fick Elias i min famn för första gången! Varm och mysig! Så många känslor.
 
Men trots att det var Elias första födelsedag var Simon tvungen att plugga och jag passade på att städa och baka och laga middag. Eftersom kalaset blev inställt åkte jag och Elias till min mamma på kvällen som ju också fyller år 13 februari! Där blev det lite kalas med god mat och tårta. Trevligt! Dit hade vi inte kunnat åka annars :)
 
Idag har vi haft släktkalas för Elias! Bilder från det får ni någon annan dag. Nu tänkte jag visa er några bilder från självaste 1-års dagen när Elias fick sina presenter. Av mig och Simon fick han Duplo och ett pussel som också är en klocka. Han tyckte det var roligt med presenterna även om jag inte tror han begriper vad de innebär. Han älskar snöret och pappret. Jag var lite rädd för att han skulle vara ointresserad av det som gömde sig i paketen, men det var roligt att se att han faktiskt uppskattade Duplot och tyckte det var roligt att pilla på pusselbitarna! :) 
 
I tisdags var Simon på BVC med Elias för 1-års kontroll. Nu väger han 10,6 kg och är 79 cm lång. Han blev som sagt också vaccinerad. Det kändes väldigt ovant och konstigt att jag för första gången inte var med på BVC-besöket...
 
Ja nu är han ett helt år vår lille kille. Han går inte själv än även om han ju strax efter sin 11-månaders dag tog några steg helt själv. Simon frågade vår BVC-sköterska om detta och hon sa att det finns ingenting vi kan göra för att pressa fram hans steg. Han kommer börja gå när han själv vill och vågar. Det känns ändå skönt på ett sätt att det inte bara hänger på hur mycket vi övar med honom. Detsamma gäller flera andra färdigheter som man som förälder funderar på om ens barn borde kunna och inte osv.
 
Nu när Elias är 1 år får han äta i princip allt. Än så länge gillar han det mesta han testat. Han äter allt från korv stroganof och köttfärsbiffar, till fisk, pastagratäng och fläskfilé. Han älskar mat och vill ofta ha mer när den tagit slut. När det gäller hans sömn håller vi/han (vet inte vem som styr detta egentligen hehe) på att lägga om sömnrutinerna dagtid. I nästan ett halvårs tid har Elias sovit ett pass på förmiddagen och ett på eftermiddagen, men nu hoppar han ibland över förmiddagspasset och somnar först efter lunch. Då sover han i 2,5-3 h i sträck. Det funkar väldigt bra tycker vi. Dessutom sover han ännu bättre på natten då. Vi försöker hålla så att han inte får sova efter en viss tid på eftermiddagen. Tidigare har detta varit kl 18, men ju äldre han blivit desto tidigare har vi lagt denna tid då det blir väldigt svårt att lägga honom på kvällen annars. Nu det senaste har han sovit 12-13 timmar i sträck! Länge var vi inne i en period då Elias inte somnade förrän vid kl 22-23 på kvällen, men nu de senaste har han somnat vid kl 20 så vi hoppas detta ska hålla nu. Framför allt när han sover så länge. Det är ju en annan sak om han somnar tidigare på kvällen men också vaknar tidigare på morgonen. Men Elias vaknar oftast vid 8.30. 
 
För ett par veckor sedan började Elias dricka välling igen. Han drack välling varje kväll i ca 3 månaders tid men så en dag vägrade han. Nu plötsligt går det bra igen så nu är det gröt på morgonen och välling på kvällen som gäller. Så han har börjat med välling men vägrar istället napp! Elias ville inte ta nappen när han var runt 1-2 månader men från ca 3 månader har han tagit nappen. Nu för drygt 1 månad sedan började han helt plötsligt vägra napp. Han är lite knäpp vår lille kille! ;) Jag vet inte om vi vågar dra det så långt än, men man kan nästan säga att han slutat med napp!
 
I övrigt har han fått en till tand i underkäken. Annars är väl allt som vanligt. Jag jobbar och Simon är hemma. Elias har blivit väldigt mammig. Han vill vara hos mig nästan hela tiden när vi är hemma. Om Simon ska lägga Elias får jag gömma mig så inte Elias ser mig. Ser han mig blir han väldigt ledsen om han inte får komma till mig. Annars är han busig som vanligt, älskar musik och skulle han själv få välja skulle han nog vilja gå och gå och gå och gå och gå med någon som håller honom i händerna! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0