Halvårskontroll och mer matprat

Denna vecka har vi ganska lugna dagar jag och Elias. I måndags var vi inne i stan en sväng och träffade Alexandra och köpte lite födelsedagspresenter inför kommande kalas. Hade långjeans och converse för första gången denna sommar. Det har verkligen blivit svalare ute nu. Det har gått från stekhet sommar till höst bara så där. Nu kan man ta på Elias långärmad body och byxor igen och i tisdags fick han till och med ha en jacka. Då var det riktigt regnigt och ruskigt tråkigt väder!
I tisdags var vi på BVC för halvårskontroll. Allt såg bra ut. Man får ju som vanligt inte veta vad läkaren egentligen kollar på om man inte frågar, men han sa inget negativt i alla fall ;) De verkar ha väldigt svårt att informera de där barnläkarna! Elias vägde nu 8850 g, var 70,5 cm lång och hade ett huvudomfång på 43 cm. Han hade med andra ord gått upp ca 700 g och ökat 2 cm på längden sedan vi var där vid 5 månader. Läkaren undrade om Elias kan förflytta saker mellan händerna och om han kollar efter något när det trillar ner mot marken. Jo då det kan han och kolla mot marken gör han definitivt. Han kan sitta där i barnstolen och släppa ned saker på golvet och titta efter dem och hoppas på att vi ska plocka upp dem åt honom hela tiden. Så kan man hålla på i timmar om man har tid haha :P Elias kan sitta helt själv nu också.
Här är lite blandade bilder och minspel från igår morse i soffan:
Efter halvårskontrollen åkte vi hem till Elias farmor och fastrar och hängde där hela dagen. Jag fick både lunch, hallonpaj, kaffe och middag! Riktigt gott! På kvällen var jag på höstens första församlingsledningsmöte och då fick Elias vara kvar hos farmor och farfar. Kändes nytt och annorlunda för mig att befinna mig i ett mer formellt sammanhang där det inte pratades sömn, mat och blöjor haha! ;)

Igår var vi hemma hela dagen. Jag tvättade, dammsög och grejade lite. Håller på att fylla i boken om Elias så fort jag får en stund över. Har plötsligt insett att det finns massor jag kan fylla i nu som jag inte tänkt på, t.ex. om hur Elias var vid 6 månader (det är ju NU!!) och om vad han gillar för mat. Elias åt ett rivet päron och en mosad kiwi igår för första gången. Hittills är all frukt populär och han mumsar i sig allt på en gång. I tisdags fick han mango vilket han också gillade. Jag gjorde majspuré igår vilket han fick idag tillsammans med kycklingpurén jag gjort med morötter och rotselleri, det tyckte han också var gott! Vet inte om han bara har en "bra matdag" idag men han åt upp allt det + potatispurén, palsternackapurén och till efterrätt åt han ett helt rivet äpple.
Jag ska göra torskpuré med fisksås ikväll, ska bli spännande att se om det går ner lika bra. Hittills kan jag konstatera att han gillar hemmagjord mat bättre än köpt burkmat. Grönsakspurén med kyckling på burk och rödspättapurén på burk var inte alls lika roliga. Hoppas dock vi hittar någon smak han gillar för ibland är det ju väldigt smidigt att kunna köpa med sig en färdig burk också. Vi kanske bara får ge det lite mer tid helt enkelt.
Nu har vi Elias mormor på besök och hon har precis varit ute med Elias så nu sover han gott i vagnen! Imorgon har vi INGENTING på schemat :O Får se vad vi hittar på då!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0