Florence

Sista dagen i Italien åkte vi till Florence. Vi tog tåget från Livorno och det tog 1 timma och 20 min. Florence är en gammal stad med hundratals kyrkor och museum. I Florence blev vi guidade av en från församlingen i Livorno som jobbade som guide. Jättekul att få höra lite historia bakom byggnaderna och mer ingående fakta som vi aldrig hade fått veta annars.
Denna kyrka är tydligen världens tredje största kyrka!! Men jag vet inte om jag hörde fel för när vi googlat på det här hemma kan vi inte bekräfta detta. Hur som helst så är den väldigt stor; 153 meter lång och 114,5 meter hög. Guiden ville vi skulle gissa om vi trodde att kupolen eller tornet på kyrkan var högst. Vad tror ni?
Det är faktiskt kupolen som är högsta punkten på kyrkan. Den är som sagt 114,5 meter hög. Vill ni ha något att jämföra med kan ni tänka på Lisebergstornet som är 116 meter högt.
När guiden berättade att man kunde gå upp i kupolen om man ville blev jag genast sugen. Tänk vilken fantastiskt utsikt det måste vara där uppe!
Guidningen fortsatte genom stadens gator och förbi kyrkor, statyer och monument...
Bron som ni ser över floden med bebyggelse på är mycket känd. Kan man någonting om Florence är det oftast denna bron man känner till. Tyvärr kom jag inte närmre än så här. Den guidade turen gick rätt snabbt och det gällde att hänga med. Efter lunch skulle vi gå omkring utan guide och kolla på vad vi ville i Florence, men jag valde annat så jag hann aldrig tillbaka till denna bro. Kvinnan i lila polotröja till vänster i bild är för övrigt hon som guidade oss.
När den guidade turen var slut gick vi till en liten butik, där guidens man jobbade, fylld med olivolja, vin, ostar och andra italienska delikatesser.
Vi fick provsmaka! :)
Efter provsmakningen delade vi upp oss. Alla gick och åt på olika ställen. Jag, Simon, Hanna, Simon, Ellinor, William, Hanna och Louisa gick till en jättemysig restaurang vid en sidogata (det finns alldeles för många Simon och Hannor i det här sällskapet!!).
Jag beställde in lasagne och den var helt underbart god!! Tror det var resans godaste mål.
Till efterrätt beställde jag pannacotta. Hade tröttnat lite på alla espressos, vilket är det enda kaffe man får om man beställer svart kaffe i Italien, så jag beställde en amerikans kaffe bara för att få mer kaffe i koppen!
Efter maten bestämde vi oss för att gå tillbaka till den stora kyrkan och satsa på att gå upp på kupolen!
Först gick vi in och tittade i kyrkan.
Sedan gick vi ut och ställde oss i kön för att få gå upp på kupolen.
Sjukt segt att behöva stå i kö och vänta...
hehe ;)
Medan jag stod där i kön och tittade mig omkring fick jag plötsligt syn på en Lindt butik! En hel butik fylld med bara Lindt choklad!!
Utanför stod den största Lindt-kanin jag någonsin sett! Var ju bara tvungen att bli förevigad tillsammans med denna ;)
Äntligen blev det vår tur att få börja vår vandring upp i kupolen! Nu väntade 463 trappsteg! Tror inte jag egentligen fattade hur högt upp jag skulle gå och jag hade inte alls i tanken att det skulle vara ungefär som att gå tills fots hela vägen upp i Lisebergstornet!
Det var väldigt spännande! Ibland passerade vi fönster så vi kunde se hur högt upp vi kommit.
Men det häftigaste var nog när vi kom ut på ett ställe och insåg att vi var högst upp i kyrksalen precis under takmålningen! Helt galet! Allt såg så litet ut där nere. Hur ofta är man så här högt ovanför kyrkbänkarna?!
Det var svårt att lyckas få till en bra bild inne i de mörka trappgångarna, men den här bilden kan i alla fall ge er en uppfattning om hur trångt och brant det var.
 463 trappsteg och 10 minuter senare var vi äntligen uppe! Utsikten över Florence var oslagbar!
Men tiden gick snabbt och snart var det dags att börja gå ner igen för att hinna tillbaka till tågstationen i tid...
I ett skyltfönster för underkläder hittade jag dessa söta cupcakes, macaroons och tårtor. Helt i min smak ;)
Eftersom vi skulle åka hem dagen därpå avslutade vi kvällen med pizza i kyrkan allihop tillsammans.
Lånar en bild från en av italienarnas facebook ;)
Sedan lekte vi lekar tillsammans så länge vi orkade...! ;)
Efter många tårar och kramar var det så dags att säga hejdå till alla...

På torsdagen flög vi så hem. Vi hann inte med så mycket mer den dagen än att packa, städa lite efter oss och ta oss till flygplatsen i Pisa.
Hejdå sängarna...
och hejdå Franscesco! :(
Sedvanlig väntan på flygplatsen...
Kl 18.10 lyfte planet och när vi närmade oss Sverige möttes vi av en fantastisk solnedgång.
Nu har ni sett allt vad jag varit med om i Italien! Minnen för livet.

JAG KOMMER ALDRIG GLÖMMA DENNA RESA! Varken platserna vi besökte eller de fantastiska italienare som vi fick lära känna! :)