Elias Barnvälsignelse!

I söndags hade vi en fantastisk barnvälsignelse för Elias! Vi hade strålande sol, varmt i luften, massa gott att äta och en livfull gudstjänst innehållande barnvälsignelse, dop, sång och musik! Tog över 500 bilder så det säger ju sig självt att ni inte kan få se allt här, men en hel del bjuder jag på i alla fall! ;)
 
Själva välsignelseakten var så fin! Elias välsignades tillsammans med sin kompis Lewi och några andra barn. Johnny och hans bröder sjöng och spelade och Hanna sjöng låten "Så helt ifrån Gud" som jag hittade när jag sökte på vad man kan sjunga på en barnvälsignelse. Jag fastnade för den direkt. Otroligt vacker text! Sök upp den på Spotify och lyssna vettja!
Jag måste medge att jag var ganska nervös innan gudstjänsten. Vad som helst kunde ju hända. Inte för att någon skulle bry sig, det går ju inte att styra en liten bebis! Men tänk om Elias skulle storgråta genom hela välsignelsen?! Eller kräkas ner både sig själv och andra?! Ja jag erkänner, det var sådant jag oroade mig för. Men nu i efterhand känns det verkligen överdrivet. Jag hade ingenting att oroa mig för! Allting gick jättebra! Han började bara gråta när vi bad för honom eftersom han togs från min famn där han höll på att somna. Men när han åter var i min famn och Hanna började sjunga somnade han gott. Sedan sov han resten av gudstjänsten! Min underbara lilla unge!     
 
Efter gudstjänsten bjöds det på smörgåstårta och godsaker hemma hos Simons föräldrar. De har så gott om utrymme och en stor altan så det var ett väldigt bra alternativ att ha mottagningen där! Vi blev totalt 58 personer varav 12 barn (inklusive Elias)! Alla fick plats utomhus i det fina vädret, även om vi nog utan problem skulle få plats med närmre 30 pers inomhus. Inomhus hade vi dekorerat med en flaggirlang i taket och på borden hade vi dekorerat med blommor, blå ljus, blå serpentiner samt konfetti i form av små barnvagnar. När allt var över kom jag på att de blå ballongerna låg kvar hemma i kökslådan helt bortglömda...
På gräsmattan fick barnen stor plats att leka.  
I matväg bjöds på massa gott! Jag är ledsen att jag inte kunde äta allt men mamma hade ordnat med både alternativ gräddtårta samt smörgås med både räkor och ägg och de flesta kakorna var mjölkfria så det gick ingen nöd på mig! Mamma och Maggan hade gjort smörgåstårtor som jag hörde var riktigt uppskattade! Vi fick inte en bit över och det är ju ett gott tecken! ;)
Min kollega Paula hade gjort en fantastiskt vacker tårta som var täckt med sockerpasta i blått och vitt och fylld med min favoritkombination: Ett lager med jordgubbsmousse och mosade jordgubbar och ett lager med rabarbermousse med jordgubbsbitar! Till det hade mamma bakat bullar och formekakor, Maggan bakat mjölkfri silviakaka och jag hade bakat mjölkfria kolakakor och så hade jag köpt kex med smultronsmak bara för att jag tycker de är så goda och så är de mjölkfria! ;) Vindruvor och meloner fanns också!
 
Igår var Elias och jag helt slut. Elias sov mer än vanligt, det märktes att han var "dagen efter". Jag fattar inte vart tiden tog vägen igår, dagen bara gick och det enda jag lyckades åstadkomma vara att fotografera allt fint som Elias fått. Ibland kan jag få panik på sådant, när jag känner att jag bara hinner göra en bråkdel av det jag tänkt. Då blir jag riktigt stressad. Men redan idag känns det bättre. Får helt enkelt bara träna mig i att ge mig själv utrymme att inte alltid hinna så mycket. Det är okej att vara seg dagen efter. Elias tittade i alla fall nyfiket på från babysittern medan jag pysslade i hans rum. Åh vad jag vill inreda, sätta upp tavlor på väggarna och fixa nu!! 
Alltså ÅH vad jag är glad för Elias presenter! Så mycket fint, användbart och gulligt! Svårt att beskriva i ord! Det låg så mycket jobb bakom flera av presenterna och det känns extra stort!
Av sin farbror med fästmö och några vänner fick Elias denna fina blöjtårta! Bara att titta på den i sin helhet är nog, men tittar man närmre ser man att den också är fylld med bl.a. ett leksakståg, en Miranda-nalle och ett silverhalsband med bokstaven "E". Det tog mig flera ögonblick innan jag faktiskt såg allt!  
Av min faster och hennes barn och barnbarn fick Elias en jättesöt stol med hans namn på! Underbart med en sådan personlig present! En kusin till mig är grym på att designa och hade gjort mönstret nedan tryckt som tavla, filt, dregglis, tofflor mm. Hur fräckt som helst!
Urläckra skor av märket Kavat från mina "högskole-vänner"!
Elias fastrar hade sytt ett underbart vackert lapptäcke! Vilket arbete! Så gulligt! Dessutom hade Elias ena faster designat två bodys! Så häftigt och roligt med unika kläder!

Ja ett STORT TACK till alla som gjorde dagen möjlig! Tack för allt fint som Elias fick! Jag är otroligt tacksam och super nöjd med dagen!  


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0