Födelsedagstårtan

Nu ska jag äntligen visa er tårtan.
Inte för att den blev överdrivet vacker, man kan ju alltid, ALLTID göra mer om man säger så.
Men jag tänkte ni kunde få lite bra tips på hur man gör ;)

Till att börja med hade jag aldrig klarat det utan alla tips från min arbetskamrat Margareta! (Ni vet hon som gjorde min bröllopstårta!) Tack! ;)
Med tanke på att jag bara har bakat en tårta helt själv innan behövde jag alla tips jag kunde få!

Som smet till tårtbotten använde jag en färdig tårtbottenmix. Jag använde en bakform som var 25 cm i diameter så då fick jag använda 1 ½ burk tårtbottenmix. Hur smidigt som helst, man bara blandar mixen med ägg och vatten så är det klart!

Gul som en sopp!

Som fyllning i tårtan använde jag chokladmousse och hallonmousse.
½ burk mousse blandas med ½ dl varmt vatten och sedan med 3 dl vispad grädde.

När jag skulle vispa grädden fick jag använda vispbunken med lock för första gången, som jag fick i julklapp av mamma.



I hallonmoussen blandade jag i frusna hallon för att det skulle bli saftigare.

Margareta gav mig ett väldigt bra tips när det gäller hur man skulle fylla tårtan.
När man hade tagit ur bottnen ur bakformen och delat den så skulle man lägga en plastpåse i bakformen och sedan lägga tillbaka det som skulle bli toppen på tårtan först.

Jag fyllde med chokladmousse först.

Sedan en tårtbotten och hallonmousse på det.

Och så understa delen av tårtan sist.

Knyt ihop säcken och ställ in i kylskåp, gärna under natten.

Detta gjorde jag i fredagskväll.
 
Igår, lördag, tog jag ut tårtan ur kylen. Då var det dags att täcka, klä och dekorera.
Jag vände upp och ner på bakformen på det tårtfat jag ville använda.
Här kände jag att det nog hade varit lättare om jag hade haft en guldbricka först, men det hade jag tyvärr inte så det fick gå ändå...


Nu var det dags att göra smörkräm för att täcka tårtan med innan jag skulle klä med sugarpaste.
Smörkräm används som en "fuktighetsbarriär" så att fukten i mousserna inte tränger ut och gör så att sugarpasten börjar "svettas". Därför är smörkräm bättre än grädde att täcka med.

Jag använde en smörkrämsmix som bara blandas med margarin eller smör och mjölk eller vatten.


Det blev verkligen inte vackert efter jag smetat på smörkrämen, men det gjorde ju inte så mycket eftersom den skulle kläs med sugarpaste sen.

Dags att kavla ut sugarpasten!
Jag föredrar vit chokladpasta framför vaniljpasta.

När man jobbar med sugarpaste är det bäst att använda sig av Maizenas Majsmjöl (eller stärkelse som det egentligen heter).
Jag fick inviga min kavel som jag även den fick i julklapp!

Egentligen är det bäst att använda sig av kavlar och kavlingsplattor i non-stick-material, men har man inte det går det bra med vanlig träkavel och diskbänk.
Jag däremot har ju så litet kök så när min utkavlade sugarpaste inte längre fick plats på diskbänken fick jag övergå till köksbordet.

Jag hade räknat ut att jag behövde kavla ut 39 cm i diameter för att den skulle täcka min tårta.
Men jag lyckades nog kavla ut mer än så...

När man klär en tårta är det jättebra att använda en smoother som hjälper till att forma och slätta till det!

Skär bort överflödigt.

Tada!

Dags för dekorationerna!

Jag färgade in pastan i grönt med pastafärgen Leaf Green för att göra gröna bokstäver och blad.

Egentligen hade jag bara tänkt göra bokstäver, men eftersom jag fick några skarvar och veck på tårtan när jag klädde den och inte hade något lämpligt att täcka skavankerna med (som t.ex. ett pärlbandsverktyg) så bestämde jag mig för att även göra en liten ros och rosenblad.

En suddig bild på bokstavsutstickaren jag använde.

När man sätter ihop en ros (och när man fäster dekorationerna på tårtan) är det bra att använda ätbart lim.
Jag visade hur man bygger ihop en ros här!
Rosen är färgad med pastafärg Thrift.

Till sist måste man ju bara dränka allt i glitter!!! ;D



Rosen är jag inte stolt över, men jag orkade verkligen inte göra en ny. Helst skulle jag byggt ihop två rosor för att få bättre fyllighet, men eftersom det inte var min tanke från början att göra en ros struntade jag i det!

Idag satte jag dit svarta glitterljus på tårtan och så här blev resultatet!




Stilren och kanske lite väl simpel...?!

Imorgon får ni se hur mina cupcakes blev och förmodligen bilderna från kalaset.
Men nu är klockan efter tolv och jag ska upp till Tårtdecor imorgon, dags att sova!
Till den här tårtan har jag använt:

Tårtbottenmix Chokladmousse Hallonmousse Smörkräm Sugarpaste Vit Choklad Smoother 
Pastafärg Leaf Green Pastafärg Thrift 
Bokstavsutstickare Rosenbladsutstickare Rosenutstickare Foderbladsutstickare 
Ätbart glitter Ätbart Lim Svarta glitterljus


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0