Elias 8 månader

Igår blev vår älskade plutt 8 månader gammal! Var upptagen hela dagen igår så får skriva detta idag istället.
Åh va spännande med laddarsladden till pappas mobil...
I fredags var vi på 8 månaders kontroll på BVC. Då vägde han 9285 gr, var 74 cm lång och hade ett huvudomfång på 45 cm. Hans huvudomfång har nu ökat exakt 10 cm sedan han föddes.
 
Den här månaden har Elias lärt sig krypa. Nu går det undan! Som ni kan se på bilderna ovan vill han krypa iväg hela tiden så det är inte helt lätt att fånga honom på bild! Han vill även resa sig mot allting hela tiden. Hittills har han bara rest upp sig på fötter mot vår tv-möbel. Mot stolar, pallar och andra klättringsvänliga föremål ställer han sig bara på knäna. Men i kyrkan i söndags klättrade han på egen hand upp ett trappsteg i trappan... Så nu gäller det att hålla koll överallt! Det är fullt ös medvetslös och han vill pilla på det mesta som ni kan se på bilderna ovan ;)
 
Elias matrutiner har inte förändrats något nämnvärt, däremot har sömnen blivit sämre. Han vaknar ofta en gång per natt vilket är ganska segt för oss som varit bortskämda med ett barn som i flera månader sovit hela nätterna igenom. Men det är bara att fortsätta kämpa och hoppas att det vänder igen. Han har inte fått några nya tänder den senaste månaden men de är på g för han dregglar något förskräckligt och de senaste dagarna har han varit ganska gnällig. I fredags kväll hade han nästan 39 graders feber stackarn, men på lördag morgonen var han feberfri så jag tror det är tänderna som spökar :(
 
Angående det här med komjölksproteinet så äter ju jag nu allting. Imorgon skall Elias läkare ringa mig och då får vi se om hon tycker att vi ska göra nya prover på Elias först och se om han påverkats av det som gått över i bröstmjölken, eller om hon tycker att jag kan få börja introducera mjölk direkt till Elias först. Så jag har ingen ny info på den fronten än.
 
I övrigt är Elias fortfarande en social kille om vill vara med och se vad som händer hela tiden. Han kommunicerar med stark röst och högljudda skrik haha! ;) Han vill verkligen "prata", ibland kan man ha en liten konversation med honom då han säger något och inväntar ett svar innan han fortsätter låta. Han har ett öga för detaljer och vill gärna gripa om små saker med sina små fingrar, som t.ex. snören eller svansen på olika gosedjur. Det är fullt ös varje dag att leva med en 8 månaders men jag försöker njuta så mycket jag hinner!    


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0