Elias 9 månader

De senaste månaderna har jag varit upptagen just på Elias månadsdag så blogginlägget har fått komma dagen efter. Så även denna månad. Igår jobbade jag hela dagen. Idag har jag försökt fota Elias och få till någon bra månadsbild men det är inte lätt alltså! Den stillasittande tiden är förbi. Vid 8 månader kunde jag i alla fall sätta honom i vår säng och fota för en stund, även om han kunde krypa. Men idag var det omöjligt. Bilderna nedan symboliserar väldigt bra hur livet med Elias ser ut just nu. En livfull, nyfiken, fartfylld busunge! Tänk att han redan är 9 månader! Nu har han funnits hos oss lika länge som han låg i min mage!
Favoritjeansen just nu! Tycker de är så snygga! Tyvärr börjar de bli för små. Lite synd :( Känns som att han knappt hinner ha vissa plagg ibland innan de är för små...
Det är full fart på Elias hela tiden. Han vill ställa sig upp på fötter mot nästan allting. Idag förflyttade han sig på egen hand för första gången på fötter mellan två möbler! Han har ett öga för detaljer den killen och hittar snabbt små saker på golvet som t.ex. löven i hallen som kommit in med vagnen. Han älskar snören, sladdar och svansen på sina leksaker som ni kan se på bilderna ovan. Om ni undrar varför pallarna ligger ned så är det för att Elias bara välter dem hela tiden så det är ingen idé att resa dem... Dumt om han välter dem över sig. Så det är lite smått stökigt hemma hos oss just nu kan man säga. Saker över allt. Men det är väl så det ska vara när man har småbarn? ;) 
 
Igår fick vi ett brev från Elias läkare. De senaste proverna som jag lämnade in i måndags var också negativa! Så underbart skönt!! Det innebär att vi nu får gå över till "steg 2" i återinförandet av mjölk i Elias kost. Han får nu äta mat som innehåller en större mängd mjölk, som tex pannkakor och lasagne. Vi får även blanda i vanlig mjölkinnehållande välling och gröt i den välling och gröt vi ger idag. Men vi får se, Elias har helt plötsligt börjat vägra äta välling. Han har ätit det varenda kväll sedan han var drygt 5 månader och nu vill han bara inte ha längre. Vi har provat det mesta; bytt flaska, bytt miljö (sitta ned, stå upp, musik, tystnad, ljust, mörkt osv), bytt vällingsort men ingenting fungerar. Han tar vällingen om man ger på sked men inte i flaska eller pipmuggen. Det är egentligen inget jättestort problem så länge vi är hemma, han får frukt, smörgås eller gröt till kvällsmat istället. Men det var så smidigt när vi var iväg att bara koka välling och ge på flaska. Behövde inte tänka på att ta med matstol, haklapp, sked osv... Ja ja. Vår BVC-sköterska sa att det kan vara så. Vid den här åldern kan flera rutiner plötsligt ändras. Det kan t.ex. vara så att Elias inser att han kan bestämma vissa saker och styra lite. Busungen! I övrigt äter Elias det mesta och jag tycker det ska bli så skönt nu när Elias än mer kan äta den mat jag och Simon lagar och att han kan få börja smaka på ost och lite yoghurt mm! Ikväll åt vi samma middag alla tre och det var så smidigt! Det blev kycklingpaj med broccoli och paprika!
 
Elias nattsömn har blivit bättre igen. Den blev bättre efter att han var sjuk. Ganska konstigt, ofta blir det ju tvärt om. Men nu sover han oftast hela nätterna igen. Somnar någon gång mellan kl 20-22 och vaknar någon gång mellan kl 06-08. Känns helt okej. Hoppas han fortsätter så! Det är fortfarande bara jag som ska lära mig att gå och lägga mig innan midnatt men snart börjar jag nästan ge upp. Hur var det nu, det går inte att lära gamla hundar att sitta? ;) Elias sömn på dagen har också förändrats lite. Vi hade kommit in i en rutin då han alltid sov tre gånger varje dag. Nu sover han två gånger på dagen, men det ena passet har blivit längre (oftast förmiddagspasset). Då sover han ca 2 h i sträck. På eftermiddagen kan det bli 30-60 min. Men idag blev det tvärtom. Han sov bara 30 min i förmiddags. Nu sover han igen och har precis sovit 30 min, jag hoppas han sover en timme till! (<----Jag påbörjade det här blogginlägget tidigare idag så det där skrev jag kl 15.15. Elias sov totalt 2,5 timme!!)
 
Som ni kan se på bilderna ovan har Elias nu tre tänder, två där nere och en där uppe. Den andra framtanden där uppe bryter nog snart igenom. I måndags var vi på BVC och då vägde Elias 9895 gr och var 74,5 cm lång. Huvudomfånget var 46 cm. Vanligtvis har man inget besök på BVC vid 9 månader men vi fick en extra tid då vår sköterska tyckte att hans viktkurva planade ut lite väl mycket vid förra besöket. Det är egentligen inte så konstigt då jag ammar mindre och mindre och Elias rör sig mer och mer. Men hon ville ändå hålla koll. Nu hade han gått upp 600 gr på 4 veckor så det var verkligen ingen fara. Känns bra!   


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0