Elias 5 månader

Igår blev vår lille skatt 5 månader! Dagen spenderades med sovmorgon för min del (Simon gick upp med Elias) och sedan tacos och jordgubbar hos Josef och Madde innan vi avslutade med veckohandling och fotografering av Elias. Jag hann inte blogga igår som ni märkte. Men här är han i alla fall, vår lille (stora?) 5 månaders:
 
I tisdags när vi var på BVC vägde Elias 8180 g och var 68 cm lång. Huvudomfånget var 43 cm. Så denna gång hade han ökat exakt 400 g sedan vi var där vid 4 månader och åter igen ökat 2 cm på längden och 1 cm runt huvudet.
 
Elias fortsätter sova väldigt bra om nätterna, oftast 9-10 h i sträck. Jag har flera gånger fått väcka honom på morgonen för jag tycker det är dags att gå upp. Däremot kom vi in i en dålig rytm och lyckades vrida på dygnet så Elias somnade inte förrän någon gång kl 23-01 och jag ännu senare. Därför ville jag väcka Elias på morgonen för att vrida tillbaka dygnet. Nu har vi nog lyckats, de senaste kvällarna har han somnat vid 22-23 men nu har han istället börjat vakna lite för tidigt, typ vid 04.30-06.30. Visserligen somnar han om efter amning och idag sov vi ända till kl 10, men det är ändå segt att gå upp så tidigt nu när jag är van vid att få sova längre. Jag har blivit väldigt bortskämd kan man säga! Ikväll somnade han redan strax efter kl 20, han var verkligen sååå trött. Han vaknade vid kl 21 och ville ha mat och sen somnade han igen så nu håller vi tummarna att han somnat för natten. Jag försöker fortfarande räkna ut om hans nattsömn har något samband med hur mycket han sover på dagen men det är svårt att se något mönster. Ibland sover han kanske sammanlagt 4 timmar på dagen och somnar ändå smidigt på kvällen. Ibland sover han bara 1,5 timme på dagen och har ändå svårt att somna på kvällen. Så det är svårt att säga. Men på dagen sover han oftast någon gång vid kl 11-13 och sen någon gång på eftermiddagen.    
 
Denna månad har Elias lärt sig att vända sig från rygg till mage. Han kan sitta näst intill helt själv. Han skrattar mer och mer och högljutt om man busar med honom. Ja han visar fler känslor över lag, han kan vara fruktansvärt arg eller så ledsen att tårarna rinner. Han upptäcker sin röst och skriker gällt. Han älskar att suga på allt som kommer i hans väg, framför allt sina fötter och händer. Händerna är riktigt spännande just nu, han kan sitta länge och titta på dem. Ibland när vi åker bil och jag tittar bak på Elias genom spegeln ser han så rolig ut där han sitter och håller upp sin hand framför sig och bara stirrar på den.
 
Denna månad har Elias fått smaka på gurka, melon och gröt. Han får smaka pyttelite på vår mat när vi äter och hittills har såsen när vi åt lax varit populärast! Han gapar stort och vill ha mer. Han visar bra intresse för mat och tittar nyfiket på när vi för våra bestick till munnen eller dricker ur våra glas. Senaste veckan har jag gjort havregrynsgröt till Elias på morgonen. Det är inte mycket och han äter inte upp allt, men jag tyckte det var bra att börja nu så man får in en rutin. Jag helammar fortfarande så gröten får han bara i samband med amning. När han blivit ett halvår kan man mer succesivt börja byta ut mål.
 
Det är så mycket som händer hela tiden så just nu har jag nästan svårt att komma ihåg allt som hänt och hur han utvecklats hittills. Dagarna går fortsatt upp och ned och det antar jag att de kommer fortsätta göra. Så är det ju för oss alla, vissa dagar är vi mer trötta, andra dagar mer glada. Livet är en berg-och-dalbana. Elias är superkänslig för hur jag mår. Han känner direkt om jag är stressad och blir då gnällig vilket inte direkt sänker min stressnivå. Så det gäller att jag tänker på hur jag känner mig och försöka hålla mig lugn. Jag försöker tänka på att ta bort så många stressmoment som möjligt, alternativt lära mig att acceptera sådant som gör mig stressad. 
 
Jag älskar att se hur Elias utvecklas och ser med spänning fram emot att få följa honom genom livet, samtidigt som jag bara vill trycka på paus-knappen och alltid låta Elias vara min lilla bebis! Man har mycket blandade känslor som förälder.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0