Vecka 27

Igår gick jag in i v. 27.
65,7 % av graviditeten har nu passerat. Jag är i graviditetsmånad 7 och i trimester 2.
 
Bebisen: Nu börjar den sista tredjedelen av graviditeten! Nu kan man ge säkra mått på bebisens fulla längd. Bebisens totala längd är nu ca 34 cm (24 cm från huvud till stjärt) och den väger ca 950 gr i början av veckan och ca 1075 gr vid veckans slut. Huden skyddas och får näring av ett lager fosterfett/vernix. Barnet samlar på sig allt mer underhudsfett men huden är fortfarande för stor i förhållande till barnets kropp. Barnet suger ofta på tummen. Ögonfransarna är fullt utväxta. Fram till nu har bebisens ögon varit stängda men nu öppnar och stänger h*n dem hela tiden. I den här veckans har bebisens hörsel utvecklats ytterligare. Undersökningar visar att foster inte tycker om vissa ljud. Det rytmiska ljudet från t.ex. en trumma får den bokstavligen att hoppa inne i magen. Barn som föds nu har stor chans att överleva. Överlevnaden är 97 %.
 
Jag: Hmm, om bebisen inte tycker om vissa rytmiska ljud ska det bli intressant att se hur det går på Nickelback-konserten nästa vecka! Jag märkte ingenting på Pedros-konserten i fredags i alla fall. Det var bara några vanliga sparkar här och där. Kanske blev den så skrämd av allt ljud att den inte vågade röra sig!? Min lilla stackare <3 Tänk att mini-ceder snart väger 1 kg! Inte konstigt att det spänner och trycker i magen. På bilderna ovan ser magen ganska liten ut tycker jag, men jag kan tala om att jag känner mig mycket större. Jag är hemma från jobbet idag också, vi kom fram till att det var bäst så. Jag är fortfarande förkyld och lite hes men halsontet börjar släppa. Kände mig sämre i morse när jag vaknade men nu känner jag mig lite bättre. Fast jag känner mig mer trött idag, funderar nästan på om jag ska gå och lägga mig. Åhh det är så typiskt att jag skulle bli sjuk just denna vecka (fast en förkylning kommer väl i och för sig alltid olägligt). Jag hoppas jag blir frisk snart! Skulle gått på pilates imorgon kväll men det har jag fått avboka mig från. Vill verkligen kunna gå till jobbet imorgon och på fredag. Fredagar är så skönt att jobba på för då är det stängt i butiken och i packet så då hinner man oftast med något annat. På lördag ska vi stå i cafét på Second Hand och sedan ska vi hänga med ungdomsrådet hela dagen och hitta på något som är en överraskning och jag vill verkligen inte missa detta!! Vi har planerat denna dag sen i september! På söndag kommer Haglunds på fika så det är mycket kul som händer just denna helg och jag vill inte vara sjuk nu!
 
Men... min förkylning har väl egentligen inte med bebisen att göra... Angående magen så är det i alla fall fullt liv där inne. Den sparkar för fullt i skrivande stund. Det spänner och drar och det känns som om jag har svårt för att gå upprätt, som att jag vill huka mig lite hela tiden för då känns det bättre. Det känns bäst när jag sitter eller ligger. Har fortsatt vakna någon natt med kramp i vaden och ibland krampar det till även dagtid. Måste nog tänka på att börja stretcha.  
 
Nu när jag börjar må så här lite sämre är jag väldigt glad att det mesta är klart och fixat. Att vi inte har målning, tapetsering, Ullared-besök eller beslut kring barnvagn framför oss. Apropå barnvagnen så ringde de igår från Annans babyshop och sa att den kommit! :) Ska bara hitta en bra dag att hämta ut den på. Samtidigt ska vi kolla på babyskydd. Sen när det är klart känns det mesta färdigt. Skötbord och ev. barngarderob eller liknande kan vi ta i januari. Det måste inte ske nu. Småsaker som blöjor, tvättlappar, salvor mm kan man köpa på ett vanligt Maxi vid en vanlig veckor-handling längre fram. Så på den fronten känns det bra. Läste i min gravid-app igår att man nu bör börja planera vad man behöver till sin kommande bebis. What? Börja planera nu! Det känns ju lite väl sent. Där ligger vi bra till i alla fall. Kommer ihåg att jag gjorde en "att-införskaffa-lista" i september någon gång, ska nog titta på den nu och bocka av ett och annat :) I appen stod det också att man nu bör ansöka om graviditetspenning. Yeees, tell me about it! Kuvertet ligger nu frankerat och färdigt i hallen, väntar bara på att jag ska ta mig till en postlåda. Blir förhoppningsvis imorgon!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0