Vecka 34

Bebis-magen v.33+1
 
I tisdags gick jag in i v. 34 (33+0).
83,6 % av graviditeten har nu passerat. Jag är i graviditetsmånad 9 och i trimester 3.
Jag har 46 dagar kvar till BF.
 
Bebisen: Barnets totala längd är nu ca 44 cm. Det väger ca 2,18 kg i början av veckan och ca 2,35 kg vid veckans slut. Alla inre organ är färdiga och redo inför födseln, men lungorna behöver mer tid för att säkert klara omställningen från vatten till luft. Ansiktet är slätt och de flesta rynkorna är borta. Ögonens pupiller kan vidgas och dras ihop. Nu kan barnet själv bekämpa lätta infektioner med sitt immunförsvar. Utrymmet i magen minskar för varje dag och barnets rörelser blir större och långsammare. Den här veckan lägger sig en del barn till rätta. En del fixerar redan huvudet i bäckeningången. Men för många dröjer det ännu ett par veckor. Omkring vecka 37 görs vändning på sjukhus om barnet inte lagt sig rätt tills dess.
 
Jag: Haha vad trött jag ser ut på bilderna ovan! När jag kollar på kort på mig nu för tiden tycker jag att jag ser trött ut på varenda bild! Men det är väl inte så konstigt kanske...
     Nu börjar jag känna lite "nya smärtor". Trycket mot revbenen fortsätter, men denna vecka har även trycket nedåt bäckenet ökat. Ibland hugger det till ordentligt. Ni som är tjejer kan ju föreställa er ganska stark menssmärta, så känns det ibland. Som en molande värk. Antar att det är livmodern som förbereder sig i sammandragningar och förvärkar. Det är fortfarande jobbigt att sitta för länge och t.ex. åka bil. Men igår minns jag att jag reagerade på att jag åkte en sträcka på ungefär 20 min utan att ha ont en enda gång, det var sååå skönt!
     Mini-Ceder fortsätter vara väldigt livlig där inne. Nu när jag suttit här i drygt en timma har den hållit på oavbrutet och sparkat, knuffat och puffat! Känns som om magen trycks fram och tillbaka. Från ena sidan till andra sidan. Nästan lite jobbigt!
     Hmm har visst inte så mycket att säga denna gång. Allt fortsätter som vanligt. Är fortfarande hos barnmorskan varannan vecka så nästa gång jag skall dit är om en vecka. Då ska jag välja BVC. Kan inte bestämma mig om jag vill välja det som ligger mig närmast för att slippa åka så långt när man ska dit ca 1 gång/veckan i början, eller välja det som ligger i Ytterby för att jag känner fler där och det är där jag haft min barnmorska. Själv är jag fortfarande skriven på vårdcentralen i Ytterby och jag har min tandläkare i Ytterby. Det är som om jag bara bor i Göteborg men jag har mitt jobb och min sjukvård i Kungälvs kommun. Och jag är ju inte direkt ovan vid att köra bil varje dag. Kan det bli så mycket jobbigare att köra med en bebis fram och tillbaka? Well, det återstår att se... Det verkar väldigt mysigt i Ytterby i alla fall och deras Familjecentral har både MVC, BVC, Öppna förskolan och Babycafé.  


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emelie Ceder

Bloggen mitt i vardagen; Om en mamma till en 2-åring med två ringar på fingret, som arbetar med HR och som aldrig tröttnar på att umgås med folk.

RSS 2.0